Kiełki jako uzupełnienie zdrowej diety

Kiełki jako uzupełnienie zdrowej diety
Drukuj Skomentuj

Niegdyś kiełki stosowane były w celach leczniczych. Ich spożywanie miało przeciwdziałać wielu chorobom. Z czasem uznano je za składnik codziennej diety. Zobaczcie, jak korzystne jest jedzenie świeżych kiełków roślin.

Jak odkryto kiełki?

 

Pomysł na jedzenie kiełków przywędrował do Europy z Dalekiego Wschodu. Zdaniem Chińczyków, zostały one odkryte przez żeglarzy, którzy w poszukiwaniu lądu płynęli w górę rzeki Jang-tse-kiang. Kiedy jedynym ich prowiantem okazała się kiełkująca pod wpływem wilgoci suszona fasola, mężczyźni spożyli ją, odkrywając, że jest ona nie tylko smaczna, ale także dodaje sił. Obecnie, na talerzach królują kiełki innych roślin strączkowych, zbóż oraz nasion roślin oleistych.

 

Co można kiełkować?

 

Na świecie, do kiełkowania używa się około 20 różnych roślin. Do najbardziej popularnych zalicza się kiełki fasoli mung, które stanowią cenny składnik kuchni azjatyckiej. Polacy najchętniej spożywają rzeżuchę, lecz można także kiełkować nasiona rzodkiewki, gorczycy, prosa, kozieradki, lucerny, siemienia lnianego, gryki, pszenicy jęczmienia, owsa, żyta, ryżu, soczewicy, grochu, brokułu, dyni, słonecznika, czerwonej kapusty, czy buraków ćwikłowych. Te ostatnie znakomicie nadają się do ozdobienia sałatki.

 

Co zawierają kiełki?

 

To prawdziwa bomba odżywcza. Obfitują w wartościowe białka, a także kwasy tłuszczowe omega-3. Zawierają również dużo błonnika. Regularne wzbogacanie nimi codziennej diety przyczynia się do wzmocnienia systemu odpornościowego oraz uzupełnia niedobory witamin i składników mineralnych.

 

Ciekawostki

 

Niektóre kiełki są naprawdę cenne. Te z brokuła zawierają sulforafany, które likwidują wolne rodniki, dzięki czemu przydają się przy profilaktyce nowotworów. Z kolei kiełki lucerny będą znakomitym źródłem żelaza i łatwo przyswajalnego białka. Innym przykładem są kiełki soczewicy, które bogate są w kwas foliowy o działaniu krwiotwórczym. Stanowią dobrą alternatywę dla tych, którzy nie tolerują preparatów żelaza, a także dla kobiet w ciąży.

 

Jakie są inne korzyści ze spożywania kiełków?

 

1. Bogactwo składników

 

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, kiełki zawierają duże ilości witamin i aminokwasów, niezbędnych do budowy ludzkiego białka.

 

2. Bomba energetyczna

 

Nasz osłabiony organizm otrzyma prawdziwy zastrzyk energii, a dzięki witaminie C poprawi się odporność, a my łatwiej unikniemy infekcji.

 

3. Lekkostrawne i niskokaloryczne

 

Jak się okazuje, kiełkujące nasiona są dobrze przyswajalne przez ludzki organizm, a zawarte w nich flawonoidy pobudzają w wątrobie wydzielanie żółci, niezbędnej do sprawnego trawienia tłuszczy.

 

4. Magnez i potas

 

Dostarczenie tych dwóch pierwiastków wpłynie na poprawę naszego nastroju.

 

Skąd je wziąć?

 

Świeże kiełki można przechowywać w lodówce nawet 4 dni, lecz należy je codziennie zraszać zimną wodą. Najbardziej wartościowe są jednak te zebrane i zjedzone tego samego dnia. Kiełki pod różnymi postaciami są wartościowym uzupełnieniem zdrowej diety. Można wzbogacać nimi zupy, dania główne, pasty, sosy, czy kanapki. Ich zaletą jest to, że są dostępne przez cały rok. Jeśli nie mamy czasu na domowe hodowanie, bez problemu znajdziemy je na półkach marketów.

 

 

Zobacz także:

 

 

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe