Poznaj dietę dopaminową szefa kuchni - Toma Kerridge'a

Poznaj dietę dopaminową szefa kuchni - Toma Kerridge'a
Drukuj Skomentuj

Jesień to okres szarości, więc powinniśmy zadbać o taki sposób odżywiania, który dostarczy nam odrobinę przyjemności. Przedstawiamy Wam książkę szefa kuchni Toma Kerridge'a pt. „Dieta szczęścia”, w której znajdziecie ciekawe przepisy oparte o dietę dopaminową. Premiera nowego tytułu odbędzie się już 27 września.

Najważniejszym pojęciem i kluczem do tej diety jest dopamina. To substancja chemiczna, towarzysząca sygnałom nerwowym w ośrodku przyjemności naszego mózgu. Kiedy doświadczamy przyjemności, w mózgu wytwarza się dopamina. Istnieją badania, które wskazują, że niski poziom dopaminy prowadzi do obniżenia motywacji, letargu, apatii, a nawet depresji. Dieta dopaminowa oparta jest o produkty, które wspomagają wydzielanie hormonu przyjemności.

 

Jej twórca, Tom Kerridge od wielu lat zmagał się ze zbędnymi kilogramami, ale kiedy wskazówka wagi przed 40. urodzinami pokazała 190 kg, autor postanowił rozprawić się z nadwagą. Jednocześnie wiedział, że osiągnie cel tylko wówczas, gdy uda się mu wprowadzić trwałe zmiany i jeśli zachowa to, co w jedzeniu ceni najbardziej: smak i poczucie szczęścia, jakie ono daje. Tak narodziła się jego autorska dieta dopaminowa. A zapisem jej idei stała się książka Dieta szczęścia, zaś wykładnikiem - autorski program dla telewizji BBC Tom Kerridge: Lose Weight For Good. Nikt też nie ma wątpliwości, że to działa. Wizytówka to nowa sylwetka - Tom Kerridge stracił ponad 70 kg i utrzymuje tę wagę.

 

Tom Kerridge - popularny w Wielkiej Brytanii mistrz kulinarny. Pracował w wielu restauracjach, a w 2005 roku otworzył pub Hand & Flowers i w ciągu roku zdobył pierwszą gwiazdkę Michelin. W roku 2012 do pierwszej gwiazdki dołączyła druga. Jest gwiazdą wielu programów kulinarnych, a także autorem popularnych w Wielkiej Brytanii książek.

 

W tej książce podaję mnóstwo przepisów, które są stosunkowo ubogie w węglowodany, a bogate w tyrozynę, więc spowodują skok poziomu dopaminy w mózgu. To oznacza, że to, co będziesz jeść, będzie ci sprawiało przyjemność. To takie proste. Wiele przepisów obfituje w białko, które pozwala czuć się sytym przez dłuższy czas, zatem będąc na diecie dopaminowej, nie powinieneś odczuwać głodu - tłumaczy autor.

 

Zupa ze szpinaku, boczku i mięty

 

To intensywna, bogata i smaczna zupa. Zdrowo wygląda - bo taka jest - a smakuje luksusowo. Słony boczek dobrze komponuje się ze szpinakiem i świeżą miętą.

 

Składniki:

 

- 500 g liści szpinaku, bez twardych łodyżek, albo młodego szpinaku
- 50 g masła
- 250 g pancetty albo boczku, bez skóry, pokrojonego w kostkę
- 2 cebule pokrojone w kostkę
- 2 zmiażdżone ząbki czosnku
- 2 drobiowe kostki rosołowe
- duży pęczek mięty (ok. 25 g), bez twardych łodyżek, plus kilka gałązek do ozdoby
- 150 g kwaśnej śmietany
- świeżo starta gałka muszkatołowa
- sól morska i świeżo starty czarny pieprz
- oliwa extra virgin jako dodatek na koniec

 

 

Porcje: 4                     

Ilość węglowodanów: 10 g na osobę

Sposób przygotowania:

 

  • Napełnij dużą miskę lodowatą wodą. W dużym garnku zagotuj wodę, dodaj sól. Zblanszuj szpinak we wrzątku, tylko tyle, by zwiądł. Odsącz, przełóż do zimnej wody i ponownie dobrze odsącz. Odciśnij nadmiar wody na czystym ręczniku.
  • Roztop masło w dużym rondlu na średnim ogniu. Dodaj pancettę i smaż do chrupkości. Wyjmij z garnka łyżką cedzakową i odsącz na ręczniku papierowym. Odstaw.
  • Dodaj cebulę do garnka i zeszklij na średnim ogniu, mieszając przez ok. 10–15 minut, aż zmięknie. Dodaj czosnek i mieszaj przez minutę, czy dwie. Wkrusz kostki rosołowe, wlej litr wody i zagotuj.
  • Przełóż połowę szpinaku do blendera wraz z połową mięty i 50 g śmietany. Dodaj połowę bulionu z cebulą i zmiksuj na gładko.
  • O ile nie podajesz od razu, przetrzyj przez sito do dużej miski z dwoma wkładami mrożącymi - aby szybko ostudzić zupę i utrzymać jej kolor. Powtórz czynności z resztą szpinaku, mięty, kolejnymi 50 g śmietany i resztą bulionu.
  • Przed podaniem podgrzej lekko w garnku, nie dopuść do zagotowania. Przypraw solą, pieprzem i gałką muszkatołową do smaku. Wlej do ogrzanych misek, na wierzch nałóż przypieczoną pancettę i miętę. Dodaj kleks śmietany i nieco oliwy.

 

Więcej informacji na: stronie Wydawnictwa Zwierciadło.

 

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe