7 sposobów na wzmocnienie odporności

7 sposobów na wzmocnienie odporności
Drukuj Skomentuj

Jeśli jesienią nie chcesz paść ofiarą grypy lub przeziębienia, koniecznie popracuj nad swoją odpornością. Wystarczy wprowadzić kilka prostych zmian w codziennym życiu, aby znacznie zwiększyć wydolność organizmu i przygotować go na walkę z atakującymi wirusami. Podpowiadamy jakie sposoby na odporność warto wykorzystać.

Witaminy dla zdrowia


Jak ważne są witaminy dla zdrowia seniora chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Jednak aby zwiększyć odporność, osoby starsze powinny dostarczyć swojemu organizmowi więcej witaminy A oraz C.

Witamina A potrzebna jest szczególnie błonie śluzowej, która ma za zadanie osłaniania organizmu przed wnikaniem zarazków. Substancja ta pomaga uszczelnić i zregenerować błony śluzowe, a tym samym wzmacnia odporność i chroni przed jesiennymi chorobami. Witamina A występuje między innymi w pomidorach, marchwi oraz papryce, jednak przyjmuje postać prowitaminy, która jest lepiej tolerowana przez ludzki organizm.

Wzmacniając odporność nie można zapomnieć o witaminie C, która stanowi naturalną barierę przeciwko wirusom. Substancja uczestniczy w procesie tworzenia włókien kolagenowych, a te z kolei wzmacniają naczynka krwionośne oraz błony śluzowe będące najczęstszą drogą wnikania wirusów grypy i przeziębienia do organizmu. Witaminę C znajdziemy między innymi w owocach jagodowych, np. czarnej porzecze, warzywach liściastych i zielonych, np. natce pietruszki, sałacie i kiszonej kapuście. Witamina C dostępna jest też w postaci syntetycznej, jako tabletka.

 

Minerały dla odporności


Szukając sposobów na odporność nie można zapominać o minerałach. Dla utrzymania zdrowia seniora konieczne jest żelazo, czyli składnik hemoglobiny odpowiedzialnej za dostarczanie tlenu do każdej komórki organizmu. Dzięki temu pierwiastkowi łatwiej zachować sprawność fizyczną i mniejszą podatność na jesienno-zimowe przeziębienia. Żelazo jest składnikiem soczewicy, szpinaku, buraków, jajek czy natki pietruszki.

Na odporność dobrze wpływają także magnez oraz cynk. Pierwszy z wymienionych minerałów jest niezbędny dla wytwarzania energii, dzięki której procesy życiowe przebiegają bez zakłóceń. Magnez znajdziemy np. w czekoladzie z dużą zawartością kakao, kaszy gryczanej lub otrębach pszennych. Dla odporności niezbędny jest też cynk, który chroni przed infekcjami i grypą. Pierwiastek znajduje się w kaszy, pestkach słonecznika i dyni, czosnku, kapuście i razowym pieczywie.

 

Zbilansowana dieta


Zastanawiając się jak wzmocnić odporność nie można zapominać o najlepszym sposobie, czyli zbilansowanej diecie! Przez cały rok należy odpowiednio się odżywiać, dbając o to, aby na talerzu znajdowały się świeże warzywa, mięso oraz owoce a także produkty, o których była mowa wcześniej. Latem dostęp do nich nie stanowi problemu, jednak poza sezonem warto skorzystać z domowych przetworów zamkniętych w słoikach.

Sprawdź jak dobrać dietę dla seniora, wejdź: Zbilansowana dieta seniora

Zbilansowana dieta seniora nie może zawierać używek! Zatem, skupiając się na wzmocnieniu odporności należy zrezygnować z palenia papierosów, picia alkoholu i kawy. Wypłukują one niezbędne dla zdrowia witaminy i mikroelementy.

 

Napar z dzikiej róży


Po zioła na odporność można sięgnąć nawet podczas trwającego sezonu grypowego. Szczególnie sprawdzi się owoc dzikiej róży, który można kupić właściwie w każdym sklepie zielarskim. Roślina bogata jest w witaminę C, B2, K, PP i E i można ją stosować jako lek wzmacniający.

Aby samemu przygotować taki preparat na wzmocnienie wystarczy rozdrobnić kilka suszonych owoców dzikiej róży i zalać je dwiema szklankami wody. Następnie trzeba je gotować na małym ogniu przez około 3 minuty, później przykryć i odstawić na 10 minut. Napar nadaje się do picia po przecedzeniu! Pół szklanki wywaru z dzikiej róży można pić nawet cztery razy dziennie w celu wzmocnienia odporności organizmu.

 

Codzienna dawka ruchu


Najlepsze sposoby na odporność, to takie, które nie wymagają sztucznych wspomagaczy. Zatem koniecznie trzeba postawić na aktywność fizyczną. Wystarczy kilka razy w tygodniu poświęcić pół godziny na jazdę rowerem czy wizytę na basenie, a codziennie wychodzić chociaż na krótki spacer. Dzięki temu organizm się wzmocni, co będzie skutkować mniejszą podatnością na wirusy, a jeśli już przydarzy się jakaś infekcja, to łatwiej będzie ją zwalczyć.

Sprawdź jakie ćwiczenia będą dobre dla seniora, zobacz: Najlepsze ćwiczenia dla osób starszych

 

Wysypiaj się!


Rzadko zdajemy sobie sprawę, że przez brak snu i przemęczenie organizm jest bardziej podatny na ataki wirusów. Z tego powodu koniecznie trzeba spać przynajmniej 8 godzin w ciągu doby. Seniorzy często mają problemy z zasypianiem, które wynikają z nie tylko z kłopotów zdrowotnych, ale przede wszystkim z trybu życia. Warto postawić więc na uregulowany plan dnia, unikając drzemek, a w zamian wprowadzając codzienną aktywność ruchową.

Poznaj sposoby radzenia sobie z bezsennością, wejdź: 5 sposobów na kłopoty ze snem

 

Hartowanie organizmu


Sprawdzonym sposobem na odporność jest hartowanie organizmu. Wystarczy kończyć kąpiel zimnym prysznicem lub stosować natrysk naprzemienny. Przez pół minuty należy polewać ciało ciepłą wodą, a później przez kilka sekund zimną. Uwaga! różnice temperatur muszą być zmieniane stopniowo, a zabieg hartowania zawsze trzeba kończyć ciepłą wodą.

Podobne artykuły

Skomentuj

Dodane komentarze (1)

Słowa kluczowe