7 zasad opieki nad seniorem jesienią i zimą

7 zasad opieki nad seniorem jesienią i zimą
Drukuj Skomentuj

Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy trzeba szczególnie dbać o zdrowie seniorów. Niesprzyjająca pogoda, brak słońca i obniżony nastrój źle wpływają na zdrowie osób w podeszłym wieku. Przedstawiamy 7 zasad opieki nad seniorem jesienią i zimą.

1. Zadbaj o prawidłową dietę


W okresie jesienno-zimowym warto wzmacniać odporność naturalnymi antybiotykami, jak czosnek czy cebula. Należy też pamiętać o przygotowywaniu posiłków, które pomogą seniorom utrzymać dobrą kondycję organizmu. Poniżej przedstawiamy zasady odżywiania osób starszych, rozpisane na podstawie zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia:

 

  • Posiłki dla seniora powinny być urozmaicone i świeżo przygotowane. Przynajmniej jeden posiłek dziennie powinien być ciepły.
  • Posiłki powinny być małe objętościowo - lepiej, by senior jadł mało, ale częściej.
  • Ograniczaj sól w diecie seniora; staraj się zamiast tego stosować świeże i suszone zioła.
  • Zadbaj o to, by senior codziennie jadł warzywa i owoce. Jeśli nie są one dobrze tolerowane, możesz przygotowywać je na parze, rozdrobnione, przetarte albo w postaci soków.
  • W kwestii niedoboru witamin i składników mineralnych skonsultuj się z lekarzem - pamiętaj, by sprawdzić, czy posiłki albo  suplementy nie wchodzą w groźne reakcje z przyjmowanymi lekami.
  • Jeśli senior ma problemy z gryzieniem albo połykaniem, przygotuj posiłki półpłynne albo płynne - sprawdź Dania łatwe do pogryzienia: 3 przepisy dla seniorów.

 

2. Zadbaj o nawodnienie organizmu


O piciu na ogół pamiętamy latem, kiedy gorące temperatury powodują częste pragnienie. Należy jednak pamiętać o tym, by również w chłodniejsze dni senior nawadniał organizm. Tym bardziej, że osoby starsze mają czasem zaburzone łaknienie. Seniorzy powinni więc pić wodę małymi łykami, nawet gdy długi czas nie czują pragnienia.

Jesienią i zimą warto też zachęcać seniora do picia napojów rozgrzewających, które oprócz nawadniania organizmu pomagają również w utrzymaniu optymalnej temperatury ciała. Kilka przepisów znajdziesz tu: Jesienne napary: 6 przepisów na pyszne napoje.

 

3. Nie przegrzewaj organizmu


Choć dostarczanie ciepła jest ważne w okresie jesienno-zimowym, należy też dbać o to, by nie przesadzić w drugą stronę. Przegrzanie organizmu powoduje zaburzenie pracy układu odpornościowego i narażenie na infekcje. Dlatego najlepiej ubierać seniora “na cebulkę”, co daje możliwość zrzucenia wierzchniej warstwy przy wzroście temperatury. Wybieraj też ubrania, które są z naturalnych materiałów albo weź pod uwagę zakup ubrań termicznych (zwłaszcza na spacery i aktywności fizyczne wykonywane na dworze).

Przy okazji pamiętaj o tym, by powietrze w domu/mieszkaniu seniora nie było za suche (zwłaszcza w okresie grzewczym). W tym celu zakup nawilżacz powietrza albo kładź mokre ręczniki na kaloryferach. Staraj się też wietrzyć pomieszczenia.

 

4. Zachęcaj do aktywności fizycznej


Jesienią i zimą często nie mamy ochoty na spacery albo uprawianie sportu. Warto jednak zadbać o to, by senior nie rezygnował całkiem z ruchu - aktywność fizyczna rozgrzewa mięśnie, pobudza wydzielanie endorfiny i pomaga w utrzymaniu dobrego samopoczucia. Ważne, by dobrać aktywność fizyczną do zainteresowań i możliwości seniora. Więcej znajdziesz tu: Aktywny senior: jak zachować formę jesienią?

 

5. Zadbaj o skórę


Silny wiatr, mróz i nagłe zmiany temperatury mogą powodować wysuszenie skóry, a nawet jej podrażnienie. Dlatego należy odpowiednio pielęgnować ją w nadchodzącym okresie. Więcej przeczytasz tu: Jak dbać o cerę dojrzałą w okresie jesienno-zimowym?

 

6. Zadbaj o zdrowie psychiczne


Mało słońca i ograniczone możliwości wychodzenia na zewnątrz mogą powodować obniżenie samopoczucia seniora. Dlatego ważne jest, by dostarczyć seniorowi różnych opcji na rozrywkę - nie tylko oglądanie TV. By zapobiegać poczuciu osamotnienia i izolacji, możesz:

 

  • sprawdzić, jakie zajęcia organizowane są w okolicznych Uniwersytetach Trzeciego Wieku, Klubach Seniora, domach kultury i innych instytucjach kulturalnych; wiele z nich organizuje zajęcia tylko dla seniorów, które pomagają w integracji i aktywizacji starszego pokolenia;
  • sprawdzić repertuar kin i teatrów - te instytucje często mają w ofercie zniżki dla seniorów na konkretne filmy albo spektakl. Warto z nich korzystać!
  • zachęcić seniora do nowego hobby - w każdym wieku można się czegoś nauczyć albo spróbować czegoś nowego. Dlatego zaproponuj seniorowi różne sposoby na spędzanie wolnego czasu. Może będzie to fotografia - i wyszukiwanie pięknych, jesiennych albo zimowych widoków? Zapisanie się do klubu czytelniczego? A może senior będzie zainteresowany pracą wolontariacką? Możliwości jest wiele!


Jeśli natomiast senior ma ograniczone możliwości ruchowe, zapewnij mu ciekawe aktywności w domu. Podpowiadamy przykładowe aktywności dla seniorów w domu.

 

7. Zadbaj o siebie


Pamiętaj: by móc się dobrze opiekować seniorem, w pierwszej kolejności musisz zadbać o swoje zdrowie. Pamiętaj więc o odpowiedniej diecie i suplementacji w okresie jesienno-zimowym; o wygospodarowaniu czasu na aktywność fizyczną, ale i odpoczynek.

 

Przeczytaj więcej: Praca jako opiekun medyczny - jak zadbać o swoje zdrowie.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe