Aktywny senior: jak zachować formę jesienią?

Aktywny senior: jak zachować formę jesienią?
Drukuj Skomentuj

Choć na dworze zimno i nieprzyjemnie, nie należy rezygnować z aktywności fizycznych. Jak zachować formę jesienią? Podpowiadamy najlepsze ćwiczenia dla aktywnych seniorów na sezon jesienno-zimowy.

Ćwiczyć można w każdym wieku!


Aktywność fizyczna nie jest domeną tylko młodych osób. Również seniorzy powinni zostać aktywni - odpowiednio dobrane ćwiczenia nie tylko usprawniają ciało (wpływając m.in. na krążenie i układ oddechowy), ale też:

 

  • pełnią funkcje rehabilitacyjne,
  • pozytywnie wpływają na samopoczucie,
  • wpływają na pozytywną samoocenę,
  • ćwiczenia realizowane w grupie zmniejszają poczucie izolacji (pozytywnie wpływają na zdrowie psychiczne seniora);


Zachowaj formę jesienią i wybierz odpowiednie ćwiczenia dla siebie. Jeśli jednak masz wątpliwości co do wybrania zajęć, zgłoś się do lekarza fizjoterapeuty. Dobierze on spersonalizowany zestaw ćwiczeń, biorąc pod uwagę twoją sprawność, jak też historię przebytych chorób i urazów.

 

Może zainteresuje Cię też: Rehabilitacja w ramach NFZ - jak ją załatwić?

 

Gdzie ćwiczyć jesienią?


Zachowanie formy jesienią nie jest trudne - wystarczy znaleźć w sobie odrobinę motywacji i rozejrzeć się po dostępnych opcjach!

Najbardziej oczywistym miejscem ćwiczeń jest dom. I choć ćwiczenia w samotności często są mniej motywujące - z tego powodu wiele osób po jakimś czasie znajduje wymówki, by nie kontynuować ćwiczeń, zwłaszcza w zimne i nieprzyjemne dni - to warto znaleźć czas na proste aktywności. Pamiętaj, że nie wszystkie ćwiczenia wymagają specjalistycznych akcesoriów - nie musisz więc wydawać fortuny na sprzęt i strój! Do większości ćwiczeń wystarczy Ci mata/karimata oraz wygodny strój. Zaś o odpowiedni zestaw ćwiczeń warto zapytać fizjoterapeuty albo też sprawdzić instruktarze dostępne na Youtubie.

Dobrym wyjściem jest też wybieranie aktywności, które można wykonywać ze znajomymi na dworze - np. spacery, Nordic Walking, wypady rowerowe. Umówienie się z drugą osobą zmotywuje Cię do regularnych ćwiczeń, a dodatkowo będzie okazją do spotkania się i porozmawiania. Pamiętaj jednak, by do wykonywania ćwiczeń na dworze przygotować odpowiednie ubranie: kurtkę chroniącą przed deszczem, czapkę, rękawiczki i szalik przy zimnej pogodzie. Najlepiej jest się ubierać na cebulkę, wybierając kilka cieńszych warstw. Możliwość zdjęcia kolejnych ubrań zapobiegnie przegrzaniu organizmu.

 

Jeśli natomiast chcesz ćwiczyć pod okiem specjalisty, warto zapisać się na zajęcia do fitness klubu. Obecnie są to miejsca, gdzie oferta zajęć dostosowana jest do osób w różnym wieku i o różnych możliwościach fizycznych. Nie obawiaj się więc, że ćwiczenia będą dla Ciebie za ciężkie! Dla seniorów zaleca się np. zajęcia Zdrowego Kręgosłupa, Treningu Stabilizacyjnego albo Pilatesu (przeczytaj więcej tu: Czy seniorzy mogą ćwiczyć pilates?). Ważne jest, by poziom wysiłku i tempa był dostosowany do Twoich możliwości fizycznych.

A może jesteś osobą, która lubi tańczyć? Jest to również świetna metoda do zachowania formy jesienią - tym bardziej, że niektóre formy łączą w sobie elementy tańca i aerobiku! Sprawdź, czy w okolicznych fitness klubach albo szkołach tańca są zajęcia Zumby - aktywności, która wzmacnia mięśnie i pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy, a przy tym jest świetną zabawą!

 

Warto sprawdzić też ofertę okolicznych Uniwersytetów Trzeciego Wieku (UTW). Większość z Uniwersytetów prowadzi również zajęcia fizyczne dla seniorów, co jest o tyle dobre, że ćwiczenia na pewno dostosowane są do możliwości fizycznych osób w podeszłym wieku. Oferta zajęć zależna jest od ośrodka.


Dobrą metodą na zachowanie formy jesienią są też sporty wodne. Tego rodzaju aktywności fizyczne są wyjątkowo korzystne dla aktywnych seniorów. Woda zmniejsza ciężar zanurzonego ciała, co oznacza, że ćwiczenia wykonywane w wodzie mniej obciążają stawy i wykonuje je się łatwiej niż np. na sali fitness. Oprócz pływania, polecamy Aerobik wodny, Aquacycling oraz zajęcia rehabilitacyjne w wodzie. Przeczytaj więcej tu: najlepsze sporty wodne dla seniorów.

 

Warto wiedzieć: specjaliści ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zachęcają seniorów do podejmowania aktywności fizycznej przez minimum 5 dni w tygodniu po 30 min. Nie rezygnuj więc z ćwiczeń na jesień! Jakie zajęcia wybierzesz tego sezonu?

 

 

Sprawdź też artykuł: Dlaczego rehabilitacja kardiologiczna jest niezbędna po zawale?

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!