Aktywny senior: najlepsze sporty wodne dla seniorów

Aktywny senior: najlepsze sporty wodne dla seniorów
Drukuj Skomentuj

Sporty wodne są wyjątkowe korzystne dla aktywnych seniorów. Woda zmniejsza ciężar zanurzonego ciała, co oznacza, że ćwiczenia wykonywane w wodzie mniej obciążają stawy i wykonuje je się łatwiej niż np. na sali fitness. Pływanie to sport zalecany osobom w każdym wieku - ale nie jest to jedyna opcja na aktywność fizyczną w wodzie! Warto sprawdzić ofertę zajęć okolicznych basenów i ośrodków sportowych, by wybrać najlepsze sporty wodne dla siebie.

Przed wybraniem się na basen


Pływanie i inne sporty wodne są zalecane osobom w każdym wieku. Jednak osobom, które przez dłuższy czas prowadziły siedzący tryb życia, przed zajęciami na basenie zaleca się konsultację z lekarzem lub fizjoterapeutą w celu dobrania bezpiecznego zestawu ćwiczeń.

 

Zobacz też: Siedzący tryb życia - negatywny wpływ na stan naszego mózgu

 

Istnieje też kilka przeciwwskazań do podejmowania aktywności na basenie:

 

  • przewlekłe schorzenia układu oddechowego,
  • wysokie i nieregularne ciśnienie krwi lub ciężkie choroby serca,
  • infekcje skóry,
  • niegojące się rany;


Zastanów się też, czy wolisz wykonywać ćwiczenia indywidualnie czy w grupie. Pływanie indywidualne fantastycznie wpływa na kręgosłup, pozwala też na ćwiczenie we własnym tempie. Z kolei zajęcia w grupie dają możliwość poznania innych aktywnych osób, a także są bardziej motywujące do wysiłku. Sprawdź nasze propozycje na sporty wodne dla seniorów:

 

Aerobik wodny


Aerobik w wodzie zwiększa wytrzymałość, poprawia sprawność układu oddechowego oraz krążenie. Jest świetnym sposobem na wzmocnienie mięśni i stawów, bez jednoczesnego ich obciążania. Aerobik wodny wykorzystuje ćwiczenia gimnastyczne ogólnorozwojowe, gibkościowe i rozciągające, które usprawniają poszczególne grupy mięśniowe. Najczęściej odbywa się przy energicznej muzyce.

Aerobik wodny jest bardzo popularny wśród seniorów - stąd wiele basenów i ośrodków sportowych oferuje zajęcia przeznaczone specjalnie dla tej grupy klientów. Ćwiczenia są dopasowane do możliwości osób starszych i z różnymi schorzeniami.

 

Aquacycling


Aquacycling jest zwany również aquaspinningiem albo hydrospinningiem. Jest to zestaw ćwiczeń na rowerach umieszczonych w płytkiej wodzie (tułów i głowa nie są zamoczone). Do Aquacyclingu nie jest konieczna umiejętność pływania ani posiadanie czepka. Ćwiczeniom towarzyszy głośna, rytmiczna muzyka.

Aquacycling jest polecany osobom po urazach, chcącym poprawić kondycję kręgosłupa oraz osobom z nadwagą. Zanim jednak zapiszesz się na zajęcia, zorientuj się, jaki jest stopień zaawansowania grupy. Aquacycling często wybierają osoby, które chcą schudnąć - stąd wiele oferowanych zajęć oferuje ćwiczenia o wysokiej intensywności (np. Fatburning).

 

Rehabilitacja w wodzie


Rehabilitacja w wodzie najczęściej odbywa się jeden-na-jeden z instruktorem/fizjoterapeutą. Ćwiczenia są odpowiednio dobrane do schorzenia seniora.

Ten rodzaj rehabilitacji jest szczególnie polecany seniorom ze względu na: zwiększenie zakresu ruchomości w wodzie, ułatwienie wykonywania ruchów sprawiających trudność, zwiększenie metabolizmu, pobudzenie czucia głębokiego oraz odciążenie stawów.

 

Przeczytaj również: Rehabilitacja w ramach NFZ - jak ją załatwić?

 

Dla relaksu - jacuzzi


Siedzenie w jacuzzi ciężko nazwać sportem - jednak jest to świetny sposób na relaks po treningu na basenie. Dodatkowo silne strumienie wody masują mięśnie. Pobyt w jacuzzi pobudza też krążenie i redukuje cellulit.

 

 

Może zainteresuje Cię też:

Czy seniorzy mogą ćwiczyć pilates?

Joga dla aktywnych seniorów

Nordic Walking dla seniorów

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe