Bezpieczny e-senior ‒ jak na co dzień korzystać z udogodnień cyfryzacji

Bezpieczny e-senior ‒ jak na co dzień korzystać z udogodnień cyfryzacji
Drukuj Skomentuj

Prywatny rachunek bankowy, przelewy, zakupy online i płatności kartą to dla wielu seniorów wciąż problematyczne sposoby na załatwianie codziennych spraw. Co zrobić, aby przybliżyć seniorom technikę cyfrową i za jej pomocą zadbać o ich bezpieczeństwo finansowe, a nawet zdrowotne? Kluczem do zmiany tej sytuacji może być edukacja ‒ podkreślają eksperci z ZUS.

Kłopotliwe korzystanie z cyfrowego dorobku

 

Osoby starsze, z racji swojego wieku, często są wykluczone cyfrowo, a co za tym idzie, również społecznie. W dużej mierze dzieje się tak, bo osoby te  nie mają wiedzy o możliwościach i wygodzie, jakie daje współczesna technika informatyczna.

 

Wielu seniorów nie korzysta regularnie z sieci, nie robi zakupów online, nie płaci rachunków przez Internet, nie używa komunikatorów do kontaktu z bliskimi i znajomymi.

 

Wydaje im się to zbyt trudne i skomplikowane, a przecieżpandemia zwiększyła jeszcze wszechobecność nowych technologii. Za ich rozwojem osoby starsze często nie nadążają. Wszystko to sprawia, że seniorzy w ogóle rezygnują z obecności w cyfrowym świecie.

 

 

 

Po pierwsze edukacja

 

 

Pandemia kiedyś się skończy, a postęp technologiczny nie. Z tego powodu edukacja cyfrowa seniorów przyniesie im długoterminowe korzyści.

 

Dlatego też tak istotna jest edukacja informatyczna i finansowa seniorów. Umiejętność korzystania z urządzeń cyfrowych, Internetu i usług elektronicznych, świadomość zagrożeń i znajomość zasad bezpieczeństwa w sieci, zwłaszcza teraz w czasie pandemii COVID-19, pozwolą seniorom uchronić się przed niebezpieczeństwami.

 

Z danych raportu ZBP „InfoSenior” wynika, że ponad 80% seniorów twierdzi, że ma kartę płatniczą. Jednak pozostali w dalszym ciągu posługują się na co dzień gotówką.

 

Jak z kolei wskazują dane ZUS, ponad 26% jego klientów otrzymuje świadczenia emerytalno-rentowe w gotówce. Emerytury trafiają w gotówce tylko do 24% odbiorców tych świadczeń.

 

 


Wiedza pozwoli zadbać o bezpieczeństwo

 

Wiedza o cyfrowych usługach bankowych pozwala zapewnić seniorom bezpieczeństwo finansowe. Dzięki niej osoby starsze mogą korzystać z rachunku bankowego, pobierać emerytury na konto, płacić online i używać karty płatniczej. Osobiste konto w banku pozwala im na stały i szybki dostęp do ich pieniędzy, którymi mogą wygodnie się posługiwać, nie narażając się na kradzież, oszustwa czy inne niebezpieczeństwa.

 

Przestępcy często stosują wobec seniorów metody „na wnuczka” czy „na urzędnika”. Zagrażają osobom, które przechowują oszczędności w domu. Gotówka trzymana przy sobie to również ryzyko kradzieży przez kieszonkowców na ulicy czy w komunikacji miejskiej.

 

Wiedza o cyfrowych usługach bankowych pozwala zapewnić seniorom bezpieczeństwo finansowe

 

Kolejnym niebezpieczeństwem jest zarażenie koronawirusem wtedy, gdy płaci się gotówką, spotyka z listonoszem, który przynosi emeryturę, lub gdy odbiera się świadczenie na poczcie.

 

Osobisty rachunek bankowy pozwala na  otrzymywanie świadczeń z ZUS i płatności bezgotówkowe, co zmniejsza ryzyko choroby w czasie pandemii.

 

Z tego powodu tak ważne jest wspieranie seniorów w tym, by korzystali z rachunku bankowego. Zwiększy on ich bezpieczeństwo we współczesnym świecie, a także ułatwi im codzienne życie i załatwianie ważnych spraw.

 

 

Sprawdź również: Internetowe Konto Pacjenta - krótka instrukcja założenia konta


Korzystanie z technologii zwiększa komfort życia

 

Wiedza o  tym, jak korzystać z Internetu i konta bankowego, daje możliwość seniorom w łatwiejszy sposób załatwienia spraw urzędowych, zrobienia zakupów, zapłacenia rachunków czy skontaktowania się z najbliższymi.

 

Seniorzy, którzy już potrafią korzystać z  Internetu, kupują tam prezenty dla wnuków, robią przelewy czy też zamawiają leki w aptekach internetowych z dostawą do domu. W sieci ceny często są niższe niż w sklepach stacjonarnych.

 

Pandemia kiedyś się skończy, a postęp technologiczny nie. Dlatego edukacja cyfrowa seniorów przyniesie im długoterminowe korzyści.

 

Już teraz oprócz różnych usług online, bankowości elektronicznej czy komunikacji sieciowej, można korzystać z róznych publicznych e-usług: możliwość wyrobienia dokumentów, złożenia różnych wniosków, e-wizyty w ZUS czy teleporady u lekarza.

 

Seniorzy w prosty i szybki sposób mogą założyć rachunek w wybranym przez siebie banku i zmienić w ZUS sposób wypłaty świadczeń. Na to ostatnie są dwa sposoby:

 

- przez Internet: wypełnić i wysłać wniosek ER-WZD-01 przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,

 

- osobiście w placówce lub pocztą: wypełnić i złożyć lub wysłać wniosek EZP (wniosek o zmianę danych osoby zamieszkałej w Polsce).

 

 

Sprawdź także: Internetowe Konto Pacjenta - jak się zalogować?

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!