Co jeść zimą, by wzmocnić odporność?

Co jeść zimą, by wzmocnić odporność?
Drukuj Skomentuj

Tegoroczna zima daje się we znaki, a teraz, w okresie pandemii koronawirusa, zachowanie odporności dla seniorów jest szczególnie ważne. Poniżej przedstawiamy sposoby na to, co jeść, by móc wzmocnić odporność zimową porą.

 

Glutamina


Glutamina powinna być towarzyszem seniora szczególnie w okresie zimowym.  Jest ona uznawana za energetyczny substrat dla komórek odpornościowych, a zwłaszcza leukocytów. Seniorzy mogą znaleźć ją w bardzo prostych produktach. Są to m.in. jaja, wołowina, tofu, odtłuszczone mleko, ale również kukurydza i biały ryż.

 

Witamina E oraz Beta-glukan


Beta-glukanu wcale nie jest taki trudny do znalezienia w pożywieniu. Znajduje się on w podstawowych produktach spożywczych, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Miejscem jego występowania są drożdże, grzyby oraz zboża.


Z kolei, aby zwiększyć ilość witaminy E w organizmie, warto jeść mięso, płatki owsiane, oleje roślinne, kaszę jęczmienną oraz kiełki pszeniczne.

 

Witamina D


Witamina D ważna jest w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu i nabywaniu odporności. Znaleźć ją można w  tłustych rybach oraz olejach z nich pozyskanych, na przykład w tranie.

 

Witamina B5


Witamina B5 jest zdecydowanie warta wprowadzenia do codziennej diety. Warto zatem jeść mięso, zielone warzywa liściaste i drożdże. Witaminę B5, choć w dużo mniejszych ilościach, znaleźć można w mleku,  innych niż zielone warzywach i owocach.

 

Cynk


Bardzo ważny w diecie jest cynk, który chroni organizm przed wolnymi rodnikami. Źródłem cynku jest głównie mięso, ale również suche nasiona roślin strączkowych i kasza gryczana.

 

 

 

Autor: Izabela Nestioruk

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!