Co senior powinien jeść latem

Co senior powinien jeść latem
Drukuj Skomentuj

Z biegiem lat coraz większą wagę powinniśmy przywiązywać do tego co i kiedy jemy. Swoją codzienną dietę warto dostosować do zmieniających się pór roku. Poznajmy więc odpowiedź na pytanie, co senior powinien jeść latem dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Osoby w podeszłym wieku często źle się odżywiają. Winą należy obarczać przede wszystkim złe nawyki, nabyte w ciągu długich lat. Wielu seniorów nie widzi sensu we wprowadzaniu zmian do jadłospisu, jednak trzeba pamiętać, że niedostosowanie diety do wieku grozi dolegliwościami wywołanymi przez niedobór składników odżywczych.  

 

Żywienie osób w podeszłym wieku


Starzenie się jest procesem, którego nie można uniknąć. Wraz z wiekiem spada wydolność organizmu i jego zdolność do regeneracji. Seniorzy uskarżają się często na dolegliwości zdrowotne, które wpływają na ich sposób odżywiania się. Mniejsza zdolność odczuwania bodźców zapachowych i smakowych, obniżenie ilości produkowanej śliny czy problemy z gryzieniem i połykaniem - to wszystko wpływa na ilość i jakość spożywanych przez nich pokarmów.

Aby żywienie osób starszych było prawidłowe należy dostarczać im odpowiedniej ilość energii, której zapotrzebowanie jest mniejsze niż u młodych ludzi. W zależności od stopnia aktywności fizycznej, dzienne spożycie kalorii powinno wynosić 1750–2450 kcal dla mężczyzn i 1500–2100 kcal dla kobiet. Dieta seniora powinna być bogata w tłuszcze pochodzące z ryb, chudego mięsa czy orzechów, białko, węglowodany złożone występujące w warzywach i produktach zbożowych, błonnik oraz witaminy A, E, C i D, witaminy z grupy B oraz kwas foliowy.

Dowiedz się jak powinna wyglądać prawidłowa dieta dla osób starszych, wejdź: Zbilansowana dieta seniora

 

Letnia dieta seniora


Latem, kiedy wysokie upały dają się seniorom we znaki, trzeba poświęcić więcej uwagi odpowiedniemu jadłospisowi. Co więc powinien jeść senior podczas gorących dni?


Zobacz sprawdzone sposoby na upały, wejdź: Jak nie dać się upałom

Podczas gorących dni odczuwanie głodu się zmniejsza. Odłóżmy na bok smażenie na tłuszczu, które z powodzeniem zastąpimy grillowaniem i gotowaniem na parze.  Można też wtedy zrezygnować z przygotowywania skomplikowanych potraw na rzecz lżejszego menu, które obfitować będzie w warzywa i owoce. Latem warzywa mogą być podstawą posiłków, ponieważ nie tylko dostarczają niezbędnych witamin oraz składników mineralnych, ale także chronią organizm przed przegrzaniem! Zjemy je zarówno zarówno na surowo, jak też gotowane na parze i polane lekkim sosem. Podczas upałów do diety seniora warto wprowadzić więcej zup, np. z pomidorów, brokułów, fasolki szparagowej, w tym również chłodników! Doprawione ziołami doskonale orzeźwią i ugaszą pragnienie.

Letnia dieta seniora może bazować na propozycjach kuchni śródziemnomorskiej. Poza dużą ilością warzyw i owoców, zawiera ona wiele pełnoziarnistych produktów zbożowych, nasiona, orzechy oraz oczywiście ryby i mięso drobiowe. Najbardziej znaną włoską potrawą jest makaron spaghetti z sosem. W gorące dni radzimy zrobić jego lżejszą wersję na bazie świeżych pomidorów, czosnku, jogurtu naturalnego i bazylii.

Kiedy panuje upał trzeba nie tylko zadbać o odpowiednie odżywianie, ale również zdrowie. Wejdź i zobacz: Jak uniknąć udaru słonecznego

Latem nie można zapominać o dostarczaniu odpowiedniej ilości płynów. Najlepszym wyborem będzie oczywiście niegazowana woda mineralna. Jednak równie dobrze sprawdzą się ziołowe herbatki lub biała i zielona odmiana herbaty. Oprócz tego, że gaszą pragnienie, to podobnie jak kawa mają działanie pobudzające. Latem można też pić świeże, samodzielnie przygotowane soki owocowe. Wystarczy wycisnąć sok z trzech pomarańczy i jednej cytryny, aby cieszyć się smakiem orzeźwiającego i zdrowego napoju.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe