Cynk - szczególnie ważny dla seniora!

Cynk - szczególnie ważny dla seniora!
Drukuj Skomentuj

Seniorzy są szczególnie narażeni na niedobór cynku w organizmie, a to jest bardzo groźne dla zdrowia! Jaką rolę pełni cynk?

Rola cynku w naszym organizmie

 

  • wspomaga aktywność enzymów, 
  • produkcję limfocytów T,
  •  ma działanie przeciwutleniające,
  • wspomaga działanie układu odpornościowego,
  • jest pomocny w zwalczaniu przeziębienia,
  • obniżanie stresu oksydacyjnego,
  •  regulacja procesu apoptozy,
  • aktywacja procesów regeneracyjnych.

Niedobór cynku u seniorów

 

Naukowcy z Oregon State University zauważyli, że osoby starsze bez odpowiedniej ilości cynku w organizmie są bardziej narażone na różnego rodzaju problemy zdrowotne, takie jak rak, choroby serca i zaburzenia autoimmunologiczne.
Badania pokazują, że suplementacja cynkiem często jest konieczna u seniorów, ponieważ wraz z wiekiem zmniejsza się zdolność organizmu do absorbowania tego minerału. 

Sprawdź również: Sezon na cytrusy rozpoczęty!


Skutki niedoboru cynku

 

  •  niedobór cynku może powodować uszkodzenia DNA, 
  •  może doprowadzić do systemowych stanów zapalnych,
  • obniżenie odporności,
  • wypadanie włosów,
  • zanik apetytu.
  • zmiany skórne,
  • zahamowanie wzrostu,

Źródła cynku

 

Głównym źródłem cynku jest żywność pochodzenia zwierzęcego - , jaja, wołowina, baranina wątroba, ryby, ostrygi (tutaj zawartość cynku jest największa), lub roślinnego - nasiona dyni, słonecznika, otręby pszenne, trawa pszeniczna, kiełki pszenicy, a także cebula i czosnek.

W organizmie cynk jest magazynowany w skórze, kościach i mięśniach. Po spożyciu zostaje wchłonięty w jelicie cienkim. Jego przyswajalność wynosi 20-40 proc. i jest większa z pokarmów pochodzenia zwierzęcego.

 

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!