Dieta dla seniora. Co powinny jeść osoby starsze?

Dieta dla seniora. Co powinny jeść osoby starsze?
Drukuj Skomentuj

Jakie produkty powinny znaleźć się w diecie seniora, a czego lepiej unikać jeśli chodzi o żywienie osób starszych? Wraz z wiekiem organizm człowieka pracuje wolniej. Zmniejsza się ilość wydzielanej śliny i soków trawiennych, trudniej jest więc trawić pokarm. Składniki odżywcze są gorzej przyswajane. Odpowiedni jadłospis jest bardzo ważny w profilaktyce chorób seniorów. Zapoznajmy się więc z głównymi zasadami, które powinny stosować osoby starsze.

Zapotrzebowanie na energię u osób starszych zmniejsza się ze względu na wolniejszą przemianę materii oraz obniżony poziom aktywności fizycznej. Przeciętne dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dla seniora wynosi dla kobiet 1500-1700kcal, a dla mężczyzn 1800-2000kcal. Nie należy podawać osobie starszej mniej lub więcej kalorii niż jej zapotrzebowanie - prowadzić to może do niedożywienia lub otyłości. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

 

Posiłki

 

Każdy posiłek powinnien składać się z grup produktów:

- produkty zbożowe,
- mleczne,
- warzywa, owoce,
- mięsa, wędliny, ryby,
- jaja,
- tłuszcze roślinne,
- mleko i przetwory mleczne

 

Osoby starsze powinny jeść pięć mało objętościowych posiłków dziennie.

 

Woda

 

Ze względu na dużą podatność na odwodnienia osób starszych powinny pić one nie mniej niż 1500 ml wody na dzień. Odwodnienie powodować może senność oraz problemy z koncentracją. Pamiętajmy, że przyjmowanie płynów to nie tylko woda, ale również soki, herbata czy mleko. Często osobys starsze nie odczuwają pragnienia - o przyjmowaniu płynów należy im więc regularnie przypominać.

 

Owoce, Warzywa

 

Seniorom szczególnie polecane są: kapusta, szpinak, brukselka, nać pietruszki, liście rzepy, liście buraka oraz liście rzodkiewki, a także  kalafior, pomidory, papryka, rzodkiewka, czosnek, cebula, pietruszka, brokuły, kapusta pekińska, zielony groszek, seler naciowy, seler korzeniowy oraz rokotnik. Warto pić również sok z buraka. Wskazana ilość przyjmowania owoców to około 1 - 2 porcja dziennie.

 

Ryby

 

Ryby zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które zawierają wiele cennych witamin, zmniejszają krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy oraz chorobom serca. Ryby w jadłospisie osób starszych powinny znaleźć się dwa razy w tygodniu.

 

Błonnik

 

Osoby starsze powinny spożywać produkty zawierające błonnik -  kasze, płatki owsiane czy owoce: truskawki, maliny czy jagody.

 

Białko

 

Osoby starsze potrzebują około 0,5 grama białka na kilogram masy ciała. Chude mięso, ryby, niskotłuszczowe produkty mleczne, rośliny strączkowe są źródłem białka i z całą pewnością powinny znaleźć się w diecie seniora.

 

Jakich produktów lepiej unikać?

 

Potrawy smażone

Lepsze są te gotowane lub smażone na parze

 

Sól

Sól w nadmiernych ilościach może być przyczyną nadcisnienia, miażdżycy, przyczynia się również do zachorowania na chorobę sercowo- naczyniową. Jej spożycie należy więc ograniczyć do minimum.

 

Gotowe przyprawy

Dobrym zamiennikiem gotowych przypraw są świeże zioła i przyprawy naturalne.

 

Potrawy ciężkostrawne

Najlepiej zupełnie wyeliminować je z jadłospisu osób starszych i zastąpić je innymi, łatwiej przyswajalnymi dla osoby starszej potrawami.

 

Pamiętajmy, by posiłki seniora były urozmaicone, a swoim smakiem i zapachem zachęcały osoby starsze do jedzenia. Prawidłowe odżywianie osób starszych wpływa nie tylko na stan ich zdrowia, ale również dobre samopoczucie każdego dnia.

 

Zobacz także:

 

zmniejszają krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy i chorobom serca.


http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/lecznicze/dieta-dla-seniora-co-powinny-jesc-osoby-starsze_33561.html
zmniejszają krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy i chorobom serc

http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/lecznicze/dieta-dla-seniora-co-powinny-jesc-osoby-starsze_33561.html
zmniejszają krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy i chorobom serc

http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/lecznicze/dieta-dla-seniora-co-powinny-jesc-osoby-starsze_33561.html

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe