Dieta na jesień - co jeść, by poprawić odporność?

Dieta na jesień - co jeść, by poprawić odporność?
Drukuj Skomentuj

Jesień to pora roku, w której jesteśmy szczególnie podatni na infekcje i inne choroby. Warto więc zadbać o dobrą dietę, by wzmocnić swoją odporność. Co trzeba jeść jesienią, a co należy wykluczyć ze swojej diety? Podpowiadamy.

Co jeść jesienią, by poprawić odporność?

 

  • fermentowane mleko (kefir, maślankę, jogurt, mleko acidofilne) i dobrej jakości kiszonki (kiszona kapusta, ogórki)
  • warzywa i owoce sezonowe – jesienią to warzywa korzeniowe (marchew, buraki, pietruszka, seler), cebulowe (cebula, czosnek) oraz psiankowate (ziemniaki, pomidory, papryka)
  • produkty zbożowe pełnoziarniste (pieczywo razowe, grube kasze, takie jak gryczana i jęczmienna, makaron razowy, ryż brązowy)
  • białko w postaci tłustych ryb morskich, nasion roślin strączkowych (fasola, groch, bób, ciecierzyca, soja, soczewica), jaj, chudego mięsa.

 

Co należy pić jesienią?

 

  • głównie wodę
  • wodę z dodatkiem cytryny, imbiru, mięty, owoców suszonych lub innych zdrowych dodatków, które lubimy
  • kakao i zieloną herbatę – zawierają polifenole (związki, które mają pozytywny wpływ na zdrowie i bakterie w jelitach).

 

Jakie produkty należy wykluczyć jesienią ze swojej diety?

 

  • produkty przetworzone (fast foody, batoniki, ciastka, chrupki, paluszki, chipsy)
  • nadmiar soli – zastąp je przyprawami
  • cukier - zamiast słodyczy wybieraj orzechy, nasiona, owoce.

Źródło: pacjent.gov.pl

 

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!