Historia sezamu! Tego na pewno nie wiedziałeś!

Historia sezamu! Tego na pewno nie wiedziałeś!
Drukuj Skomentuj

Sezam jest jedną z roślin znanych człowiekowi od blisko 3 tysięcy lat. Wcześniej był wykorzystywany przede wszystkim do produkcji oleju, jednak na przestrzeni wieków zyskiwał nowe zastosowania kulinarne!

Skąd się wziął sezam?

 

Sezam indyjski jest uważany za jedną z najstarszych roślin oleistych, która została zaadaptowana przez człowieka. Jest uprawiany na polach, osiągając wysokość około 1,5 m. Kwitnie na biało, fioletowo lub różowo, a z jednej rośliny można uzyskać około 80 bogatych w tłuszcze nasion. Co ciekawe, sezon indyjski pochodzi z północnej części Afryki. Do Azji sezam przenieśli egipcjanie, którzy bardzo cenili tą roslinę. Przez tą podróż sezam nazwany został "indyjskim". Warto zaznaczyć, że sezam z Afryki cechuje się znacznie wyższą jakością. 

 

Sezam był wykorzytywany:

 

  • do produkcji oleju,
  • wyrabiania tuszu,
  • w starożytności w greckim wojsku, jako wartościowa i energetyczna racja żywnościowa dla żołnierzy,
  • do przygotowywania podobnej do humusu pasty z dodatkiem kminku w Rzymie,
  • produkcji wina.


Zalety sezamu

 

Sezam jest niesamowicie zdrowy i bogaty w korzystne dla funkcjonowania organizmu składniki. Jest dobrym źródłem błonnika i nie zawiera glutenu. Sezam w 50% to tłuszcze, co ważne– w większości niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, przede wszystkim omega 3. Błonnik zawarty w ziarnach wpływa też na zmniejszenie poziomu złego cholesterolu we krwi, korzystnie wpływa na profil lipidowy. 

 

Nawet ziarna są też wartościowym źródłem białka – na 100 g to aż 18 g, czyli porównywalnie lub nawet więcej niż w kurzych jajach. To także doskonałe źródło wapnia, bo w tej samej ilości ziaren znajdziemy go około 130 mg, czyli więcej niż w mleku.

 

Sezam zwiera też dużo innych mikroelementów niezbędnych do poprawnego funkcjonowania organizmu, choćby fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź czy selen. Dzięki obecności lecytyny poprawia pamięć i koncentrację, a przeciwutleniacze – sezamol i sezaminol – zapobiegają nowotworom i opóźniają proces starzenia się. Te same składniki sprawiają, że te niepozorne ziarenka są świetnym rozwiązaniem na infekcje, gdyż podnoszą odporność organizmu. Nie bez powodu sezam jest stosowany w tradycyjnej medycynie chińskiej jako środek na przeziębienie, ale także uporczywy kaszel – dzięki właściwościom wykrztuśnym. Ponadto reguluje ciśnienie krwi, zapobiega tworzeniu się skrzepów, ma również działanie moczopędne. Do tego pomaga na zaparcia i hemoroidy, wzmacnia kości, uzębienie, włosy i paznokcie. Zawiera też wiele cennych witamin, m.in. A, E oraz te z grupy B. Na tym nie kończą się „magiczne” i zdrowotne właściwości sezamu. Nasiona zawierają też np. tryptofan, czyli związek potrzebny do syntezy serotoniny i melatoniny. Garść sezamu dziennie powinna pomóc w problemach z zasypianiem, jak również w depresji – twierdzi Celina Kinicka, Dietetyk w Centrum Medycznym Damiana.

 

Sprawdź również:  Olej CBD dla seniorów - czy warto?

 

 

Sezam dzisiaj

 

Zazwyczaj sezam traktujemy jako dodatek do niektórych dań, a warto po niego sięgać znacznie częściej. Do produkcji sezamków najlepiej wybierać ziarno afrykańskie, a nastepnie prażyż je przed produkcją przekąski – co dodatkowo korzystnie wpływa na jej smak, a nie jest to regułą wśród producentów. Do produkcji sezamków  lepiej wybierać ziarno afrykańskie, a dodatkowo praży je przed produkcją przekąski – co dodatkowo korzystnie wpływa na jej smak.

 

Warto wspomnieć również o chałwie, która również jest przekąską na bazie sezamu – choć zmielonego do postaci tahini. Selekcja ziarna do produkcji chałwy jest bardzo podobna, jednak dochodzi dodatkowy istotny element: odpowiednia barwa sezamu i gęstość powstałej z ziarna masy. Najlepiej wybierać tę ręcznie wyrabianą, która zachowuje najwyższą jakość i smak.

 

Sprawdź także: Dieta dla seniora. Co powinny jeść osoby starsze?

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!