Jak poprawnie chodzić o kulach?

Jak poprawnie chodzić o kulach?
Drukuj Skomentuj

Jak chodzić o kulach? To pytanie zadaje sobie wielu seniorów! Odpowiadamy!


Kule łokciowe lub kule pod pachy – jak prawidłowo z nich korzystać?

 

Odpowiednie korzystanie z kul ortopedycznych wymaga ustawienia ich właściwej długość dopasowanej do wysokości seniora. Chodzenie o kulach to technika poruszania się, podczas której nie powinniśmy się skłaniać ani do garbić. Nie możemy również zmuszać się do nadmiernego napinania mięśni, co ma miejsce, jeżeli kule są zbyt krótkie. Kule do chodzenia, które są za długie, powodują, że ręce szybko się męczą. Nauczenie się odpowiedniego ustawienia kul pod pachy lub kul łokciowych wymaga znajomości kilku prostych reguł.

 

Kule łokciowe – odpowiednia długość 

 

W przypadku kul łokciowych ręce powinny lekko się zginać w łokciu. Zgięcie to nie może być zbyt duże. Zasada jest taka, że w naturalnie wyprostowanej pozycji uchwyty rękojeści kul znajdują się na wysokości krętarza większego kości udowej. Należy przy tym wyjaśnić, że krętarz większy to po prostu najbardziej wystająca kość po bocznej stronie uda (na wysokości pośladków). 

 

 

Sprawdź również: Jak nowe technologie wspierają osoby starsze?

 


Kule ortopedyczne pod pachy – prawidłowa wysokość

 

Ten rodzaj kul jest obecnie rzadko stosowany. Kule ortopedyczne pod pachy zaleca się, kiedy istnieje konieczność całkowitego uniesienia jednej z nóg. Kule pod pachy powinniśmy regulować do wysokości wymuszającej nieznaczne uniesienie barku po umieszczeniu kuli pod pachą. 

 

 

Technika chodzenia o kulach

 

Chodzenie o kulach to technika poruszania się wymagająca stosowania kilku zasad. Odpowiednie trzymanie kul wymaga oparcie ramienia na opasce i uchwycenia rączki kul całą dłonią. Przy przenoszeniu kul powinny być one rozstawione szerzej niż szerokość bioder, a masa ciała podczas jej przerzucania (czyli wykonywania kroku) musi opierać się równocześnie na obu kulach. Bardzo istotną kwestią jest przy tym prawidłowe utrzymanie równowagi podczas poruszania się. Środek ciężkości trzeba wówczas umieścić tak, aby nie wyprzedzał on punktów podparcia obu kul.

 


Prawidłowe chodzenie o kulach 

 

Technika chodzenia o kulach zależy od użycia jednej lub dwu kul. Jeżeli używamy jednej kuli, zaleca się, aby trzymać ją po stronie zdrowej nogi. W trakcie wykonywania ruchu prostujemy chorą nogę do przodu, poruszając także do przodu samą kulę. Ustawienie kuli po stronie chorej nogi przeniosłoby na nią ciężar i niepotrzebnie naraziło tę kończynę na wysiłek. W ortopedii urazowej wyróżnia się kilka technik chodu o kulach, takich jak chód czterotaktowy dostawny, naprzemienny, trójtaktowy i dwutaktowy, jednak w praktyce trzeba wiedzieć, że kulę ustawiamy po stronie zdrowej nogi, aby to na niej spoczywał ciężar naszego ciała. 

 

 


Chodzenie o kulach po schodach 

 

Bezpieczne chodzenie o kulach po schodach wymaga znajomości kilku zasad. Po pierwsze pokonywanie schodów zaczynamy, wspierając się na kulach. Po drugie: dopiero gdy już jesteśmy stabilnie wsparci, stawiamy najpierw zdrową nogę, a następnie dostawiamy chorą. Po tych ruchach następuje dostawienie obu kul. Przy schodzeniu schodami ruch zaczynamy od ustawienia kul stopień niżej, a potem robimy pierwszy krok (zestawienie chorej nogi) i kolejny, czyli dostawienie zdrowej. Ważny jest także, aby cały czas utrzymywać stabilną, wyprostowaną postawę ciała.

 

 

Sprawdź także: Zdrowie fizyczne osoby starszej - porady znanego fizjoterapeuty!

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!