Jak się chronić przed nieuczciwymi pożyczkodawcami?

Jak się chronić przed nieuczciwymi pożyczkodawcami?
Drukuj Skomentuj

Powoli zaczyna się szaleństwo zakupów świątecznych. Półki już się uginają pod ozdobami choinkowymi, a sklepy kuszą promocjami. Jest to też czas, kiedy firmy pożyczkowe namawiają na korzystanie z pożyczek, gwarantując szybką wypłatę gotówki i niskie koszty. Szczególnie narażeni na nieuczciwe transakcje są seniorzy, którzy często potrzebują pieniędzy na prezenty dla dzieci i wnuków. Jak można chronić się przed pętlą kredytową?

Zadłużenie wśród emerytów


Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor i Biura Informacji Kredytowej, w Polsce jest ponad 345 tysięcy osób, które ukończyły 64 lata i zalegają ze spłatą kredytów lub pożyczek, albo też nie uregulowały rachunków za telefon, media czy czynsz. Ich średnie zadłużenie wynosi 21,23 tys. złotych.

 

Zobacz: Portfel polskiego seniora: co go rujnuje, a co zasila?

 

Badania wskazują, że większość z nich potrzebuje pieniędzy na leki (66%) oraz prywatne leczenie i rehabilitację (34%). Jednak spora część emerytów jest bardziej skłonna zadłużyć się dla rodziny niż po to, by sfinansować swoje przyjemności (14%).

 

W jakie pułapki najczęściej wpadają klienci?


Zaufanie do sprzedawcy - Wzrasta liczba skarg na firmy pożyczkowe, w szczególności na warunki podpisanej umowy i przebieg realizacji umowy. Wielu seniorów niekorzystne umowy podpisuje nieświadomie, nie do końca orientując się, co jest napisane w dokumencie. Część z nich zostaje też wprowadzona w błąd przez pracownika.

Wiara w zero procent - Wiele firm oferuje pakiet korzyści, które z pozoru nic nie kosztują. Pierwsza pożyczka gratis. Odroczenie spłaty za darmo. W rzeczywistości te „korzyści” mogą sporo kosztować - czasem kwota ta jest dokładnie taka sama, jak udzielonej pożyczki.

Wygoda - czyli oferowane przez firmy tzw. „chwilówki”, które pozwalają na pożyczenie mniejszej kwoty niż bank, bez formalności, z możliwością oddawania pieniędzy pracownikowi w domu. W najgorszej sytuacji są wtedy osoby z niskimi świadczeniami, które często nie zdają sobie sprawy, że za każdą zwłokę w spłatach nakładane są wysokie kary.

 

Przeczytaj też: Najczęstsze metody oszukiwania seniorów. Jak nie dać się nabrać?

 

Jak się ustrzec?


Przede wszystkim - warto porozmawiać z rodziną i bliskimi o swojej sytuacji finansowej. Wspólnie można dokonać analizy budżetu i dokładnie wyliczyć, ile pieniędzy potrzeba, ile jest się w stanie oddać, a ile zostaje na życie (jedzenie, leki, czynsz). Koniecznie trzeba też zaplanować, skąd weźmie się pieniądze na spłatę długów.

Lekkomyślna decyzja o wzięciu pożyczki lub kredytu może odbić się nie tylko na seniorze, ale też na jego bliskich!

Masz już pożyczkę i płacisz ogromne odsetki? Trzeba obrać plan działania i konsekwentnie realizować. Zacząć od złożenia reklamacji (pisemnie, elektronicznie lub osobiście) wobec wysokich kosztów w oddziale pożyczkodawcy. Firma ma 30 dni na zajęcie stanowiska wobec takiego zgłoszenia.

Jeśli reklamacja nie zostaje uznana, zostanie zignorowana lub zostanie rozpatrzona pozytywnie, ale nie zostaną podjęte kroki w celu zmiany sytuacji - można poprosić o interwencję Rzecznika Finansowego. Taki wniosek powinien zawierać: dane osobowe osoby zgłaszającej sytuacją, opis sporu z pożyczkodawcą oraz argumentację za stanowiskiem poszkodowanego, a także żądanie wobec pożyczkodawcy (takie samo, jak w zgłoszeniu reklamacyjnym).

Ostatecznym działaniem możemy być dochodzenie swoich racji przed sądem.

 

Sprawdź: Jak dobrze opiekować się osobą w starszym wieku?

 

Ochrona konsumenta w Polsce


Niestety, mamy do czynienia z bardzo niską świadomością praw konsumentów, zwłaszcza wśród seniorów. Dlatego też pożyczkodawca często wychodzi z założenia, że emeryci nie podejmą działań mających na celu bronienie się przed nieuczciwymi działaniami.

Pamiętaj, że według kodeksu cywilnego, zapisy umowne nieuzgodnione indywidualnie z konsumentem nie wiążą go, zwłaszcza jeśli nakładają na niego obowiązki sprzeczne z dobrymi obyczajami. Dodatkowo sądy coraz częściej orzekają na korzyść klientów, działając zgodnie z zasadą, że władze publiczne powinny chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe