Jak zadbać o odporność starszej osoby?

Jak zadbać o odporność starszej osoby?
Drukuj Skomentuj

Liczba zakażeń na Covid-19 wciąż rośnie. Najciężej chorobę przechodzą osoby starsze i mające choroby przewlekłe. Warto cały czas dbać o odporność seniora, aby nie dopuścić do zakażenia koronawirusem


Bo liczą się nawyki

 

Najlepszym sposobem na uniknięcie zakażenia jest higiena. Nie wolno zapominać o częstym myciu i odkarzaniu dłoni. Pamiętajmy, że skuteczne mycie rąk trwa co najmniej 30 sekund. Przypominajmy seniorom o konieczności noszenia maseczek, gdy Ci wychodzą na przykład do sklepu. Zrezygnujmy również z czułych powitań, a nawet ze zwykłego podawania dłoni. Apelujmy o zachowanie dystansu społecznego.

 


Ważna rola odporności

 

Według badań odporność na choroby spada po 65. roku życia, a to ona ma kluczowe znaczenie w przypadku wielu chorób. Na "siłę" odporności wpływ ma styl życia. Negatywnie skutki powoduje niezdrowa i niezbilansowana dieta, nałogi, brak ruchu, stres, problemy ze snem (bezsenność). Dlatego, aby poprawić działanie układu immunologicznego, należy zmienić tryb życia na zdrowszy. 

 


Zdrowe odżywianie = dużo witamin

 

Warto zadbać by w jadłospisie seniora nie zabrakło witamin A, C, D, B12 i B6, kwasu foliowy, kwasów omega – 3, cynku, miedzi, żelaza oraz selenu. Należy zapewnić odpowiednią, zbilansowaną dawkę owoców i warzyw.

 

W celu dostarczania witaminy C, należy zaoptrzyć się w cytrusy, owoce jagodowe, jabłka, dzika róża, czerwoną paprykę., jarmuż, natkę pietruszki, brokuły i brukselkę

 

Witaminę A można znaleźć w pomarańczowych oraz czerwonych owocach i warzywach. W jajkach i rybach - witaminę D. Produkty pochodzenia zwierzęcego są źródłem witaminy B12, a produkty zbożowe witamyny B6. 


Dużo snu,  aktywność fizyczna i unikanie stresu

 

Zdrowy senior to wyspany senior. Niewypoczęty, zmęczony organizm jest dużo bardziej podatny na infekcje. Senior powinien zadbać o to, aby spać co najmniej 8 godzin dziennie. To pozwoli mu zachować wypoczęty organizm. 

Istotna jest również rola aktywności fizycznej. Ważna jest przede wszystkim regularność. Starsi ludzie również mogą wykonywać ćwiczenia i uprawiać sporty dostosowane do ich stanu zdrowia i możliwości fizycznych. 

Seniorzy powinni unikać stresu, który bardzo źle wpływa na odporność. Negatywne skutki ma zwłaszcza stres długotrwały.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!