Joga dla aktywnych seniorów

Joga dla aktywnych seniorów
Drukuj Skomentuj

Aktywność fizyczna osób starszych jest receptą na dobre samopoczucie i zachowanie sprawności na długie lata. Na emeryturze warto otworzyć się na nowości, takie jak joga dla seniorów! Tych ćwiczeń powinni spróbować wszyscy aktywni po 50.!

Wydawać by się mogło, że joga nie jest sportem dla seniora. Skomplikowane pozy i trudne ćwiczenia pozostają poza możliwościami osób starszych o mniejszej sprawności fizycznej. Otóż nic bardziej mylnego! Joga to aktywność, która z pewnością pozytywnie wpłynie na zdrowie seniora.

 

Joga receptą na młodość


Osoby starsze, które chcą zadbać zarówno o sprawność fizyczną, jak też równowagę psychiczną powinny zdecydować się właśnie na tę formę aktywności. Joga polega na wykonywaniu powolnych, płynnych ruchów i jednocześnie nie wymaga angażowania dużych nakładów siły. Są to więc bardzo dobre ćwiczenia gimnastyczne dla seniorów.

Jeśli szukasz ciekawych form aktywności fizycznej, wypróbuj tai-chi. Dowiedz się na czym polega, wejdź: Tai-chi dla seniorów na czasie.

Osoby starsze poznają podstawowe asany, czyli pozycje jogi. Obejmują one warianty pozycji stojących, siedzących i leżących oraz podstawowe ruchy, takie jak delikatne skręty ciała czy skłony. Joga dla seniorów skupia się na rozciąganiu i wzmacnianiu mięśni odpowiedzialnych za pracę układu ruchu, polepszaniu ruchomości stawów i kręgosłupa. Dzięki tym ćwiczeniom poprawia się także praca serca a organizm staje się bardziej wytrzymały.

Ludzie po 50 przestają odczuwać dolegliwości związane z wiekiem! Łagodne ćwiczenia pozwolą na przykład zmniejszyć ból kręgosłupa oraz nabrać wigoru. Oprócz tego, joga dla seniorów doskonale rozluźnia, co przekłada się również na pozbycie kłopotów związanych ze snem.


Przekonaj się jak łatwo można poradzić sobie z bezsennością, zobacz: 5 sposobów na kłopoty ze snem.

 

Gdzie ćwiczyć jogę


Joga dla seniorów to propozycja wielu szkół jogi, w których organizowane są grupy dla starszych osób. Często też takie zajęcia odbywają się bezpłatnie, więc warto poszukać odpowiedniej oferty w swoim mieście. Jeśli jednak seniorzy na czasie nie chcą czekać, dobrym pomysłem jest zapisanie się na trening grupy początkującej.

Coraz częściej joga dla seniorów znajduje się w ofercie Uniwersytetów Trzeciego Wieku oraz klubów seniora. Jako świetna forma aktywności fizycznej osób starszych cieszą się też dużym zainteresowaniem.

 

Jak ćwiczyć jogę w domu?

 

Szukając ćwiczeń dla seniorów warto skorzystać z serwisu YouTube. Wielu trenerów personalnych publikuje filmy instruktażowe. W większości dopasowane są do możliwości wiekowych, ale i stopnia zaawansowania. 

 

Czego potrzebuję, by ćwiczyć w domu?

 

    • Trochę wygospodarowanego miejsca

    • Złożonego koca– wystarczy na początek, później możesz zainwestować w specjalną matę

    • Luźnego i wygodnego stroju, który nie będzie krępował ruchów

 

 

Co robić, by joga przyniosła lepszy efekt?

 

Warto rozwinąć ją o prawidłową dietę. Warto wzbogacić ją o tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek)  i pełnoziarniste produkty (kasza, orzechy, ryż).

 

Kto nie powinien ćwiczyć jogi?

 

Przeciwwskazaniem są bardzo silne bóle kręgosłupa, osteoporoza i sztuczne stawy. Ćwiczeń nie mogą także wykonywać osoby chore na jaskrę i te, u których występują bardzo duże skoki ciśnienia.

 

 

Autor: Izabela Nestioruk

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe