Międzynarodowy Dzień Reumatyzmu 2018

Międzynarodowy Dzień Reumatyzmu 2018
Drukuj Skomentuj

Dzień 12 października został ustanowiony Międzynarodowym Dniem Reumatyzmu. Celem obchodów jest propagowanie wiedzy o chorobach reumatycznych, a także podnoszenie świadomości na temat ich skutków. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Move to Improve”.

Kogo dotyka reumatyzm?

 

 

Mimo powszechnego przekonania, że reumatyzm dotyczy tylko osób starszych, zachorować może każda osoba. Szczególnie narażeni są ludzie z predyspozycjami genetycznymi.

W Polsce choroby reumatyczne dotykają co czwartego Polaka; na całym świecie choruje na nie ponad 5 milionów ludzi, z czego około 70% stanowią kobiety.

Choroby reumatyczne mają podłoże autoimmunologiczne - co znaczy, że układ odpornościowy atakuje organizm, doprowadzając do stanu zapalnego. Nie da się w pełni wyleczyć chorób reumatycznych, choć współczesna medycyna ma sposoby, by zwalczać ich objawy i spowolnić rozwój dolegliwości.

 

Zobacz: W obliczu wyzwania - medyczna i niemedyczna opieka nad seniorem

 

Leczenie

 

 

Nieleczony reumatyzm prowadzi do chorób serca, płuc, nerek oraz całego układu nerwowego.

Terapia jest zawsze indywidualnie ustalana dla każdego pacjenta. Lekarz może przepisać leki cytostatyczne lub biologiczne (blokujące podział komórek i wydzielanie mediatorów zapalenia lub silniejsze, wiążące białe ciałka krwi i uniemożliwiające ich rozprzestrzenianie w organizmie). Dodatkowo w łagodzeniu bólu pomagają niesteroidowe leki przeciwzapalne.

Leczenie reumatyzmu powinno obejmować jednak więcej aspektów, niż samo przyjmowanie farmaceutyków. Równie ważna jest terapia ruchowa oraz odpowiednia dieta ustalona ze spoecjalistą.

 

Przeczytaj też: Dieta dla seniora. Co powinny jeść osoby starsze?

 

 

Reumatyzm u seniora

 

 

Poza przyjmowaniem leków, warto zwrócić uwagę na to, aby w diecie znajdowały się pokarmy bogate w antyoksydanty, witaminę C i beta-karoteny.

 

Sprawdź też: Dobroczynne działanie witamin i suplementów diety dla seniora

 

I choć reumatyzm łączy się z bólem, który zniechęca do zajęć ruchowych, bardzo ważna dla seniorów jest aktywność fizyczna w spowalnianiu postępów tej choroby. Zaletami ćwiczeń są:

 

  • mineralizację kości,
  • poprawienie wydolności krążeniowo-oddechowej,
  • utrzymanie prawidłowej masy ciała,
  • wzmocnienie mięśni,
  • zwiększenie ruchomości stawów;


Żeby zmniejszyć ryzyko kontuzji u seniorów, najlepiej ćwiczyć w godzinach popołudniowych. Wtedy siła mięśni i temperatura ciała są na najwyższym poziomie.

 

Może zainteresuje Cię: Joga dla aktywnych seniorów

 

Dodatkowo można korzystać z różnego rodzaju masaży (np. biczami wodnymi, klasycznego masażu ciała), zabiegów sanatoryjnych (tak zwane zabiegi borowinowe i z wykorzystaniem niskiego natężenia prądu) oraz termoterapii (wysokie zmiany temperatury zapobiegają powstawaniu stanów zapalnych).

 

 

Przeczytaj również: Jakie są potrzeby współczesnego seniora?

7 sposobów na wzmocnienie odporności

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!