Niedobór witaminy D u osób starszych

Niedobór witaminy D u osób starszych
Drukuj Skomentuj

Starsze osoby często zmagają się z niedoborem witaminy D. Jej deficyt może spowodować nie tylko osteoporozę, ale także przyczynić się do powstania chorób serca, cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego, a nawet niektórych nowotworów. W wielu krajach mamy do czynienia z dużym problemem hipowitaminozy witaminy D. Szacuje się, że brak witaminy D ma ok. 90 proc. Polaków.

Czym właściwie jest witamina D?

 

Pod jej nazwą kryje się grupa związków chemicznych, z których dużą rolę odgrywają witamina D2, czyli ergokalcyferol oraz D3, czyli cholekalcyferol. W wyniku połączenia tych dwóch substancji, w organizmie człowieka dochodzi do przekształcenia w kalcytriol, który uznawany jest za najbardziej aktywną formę witaminy D.

 

Witaminę D3 możemy znaleźć w rybach, tranie, żółtku jajka, wątróbce, mleku, a także w jego przetworach. D2 obecna jest w produktach roślinnych i grzybach. W obecnych czasach, w wyniku spożywania większej ilości fast foodów i tłuszczów nasyconych, dostarczamy do organizmu coraz mniej witaminy D.

 

Czym grozi jej niedobór?

 

Warto wspomnieć, że witamina D3 powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych. W naszym polskim klimacie synteza skórna jest niewystarczająca w okresie między październikiem, a kwietniem, natomiast w lecie jest ona osłabiana przez stosowanie filtrów anty-UVB, które dają ochronę przeciwnowotworową. Innym czynnikiem, który znacznie osłabia tworzenie witaminy D jest wiek. U osób po 70 roku życia synteza jest czterokrotnie mniejsza, niż u osób młodych. Na niedobór witaminy mają również wpływ choroby wątroby, nerek, zespoły złego wchłaniania, niektóre choroby genetyczne i leki przeciwdrgawkowe.

 

Dlaczego witamina D spełnia tak ważną rolę? 

 

1. Witamina D jest niezbędna do prawidłowej pracy wielu tkanek i narządów.

2. Dzięki niej nasz organizm lepiej przyswaja wapń, co zapobiega złamaniom.

3. Osłania układ krwionośny, zabezpieczając nas przed wieloma chorobami takimi jak nadciśnienie tętnicze, czy miażdżyca. 

4. Jej aktywna forma przyczynia się do hamowania procesów zapalanych, wpływając na komórki biorące udział w reakcjach autoimmunologicznych.

5. Jej prawidłowy poziom chroni nas przed infekcjami przeziębieniowymi i grypą. Obniża ryzyko wirusowych infekcji dróg oddechowych.

6. Zapobiega depresji.

7. Chroni przed powstaniem niektórych nowotworów.

 

Jak ją uzupełnić?

 

W okresie letnim, warunkiem zapewnienia odpowiedniego poziomu tej witaminy jest codzienne, co najmniej 15-minutowe wystawianie na słońce minimum 18 % ciała między godziną 10:00, a 15:00. Warto wiedzieć, że takie czynniki jak zachmurzenie, mgła, czy opalenizna znacznie zmniejszają odpowiednią syntezę witaminy D.

 

Faktem jest, że najwięcej witaminy zawierają ryby morskie. Aby zapewnić sobie dawkę w postaci 1000 j.m. należałoby zjeść codziennie około 100 g świeżego węgorza, 200 g łososia lub 660 g makreli. Jeśli chodzi o produkty mleczne, musielibyśmy wypijać w ciągu dnia 80 litrów mleka i spożywać kilka kilogramów żółtgo sera, co na pewno nie wyszłoby nam na zdrowie.

 

W okresie jesienno-zimowym, w Polsce nasłonecznienie nie jest wystarczające do wytworzenia dziennej dawki witaminy D. Promieniowanie, w wyniku którego zachodzi jej synteza nie dociera po prostu do powierzchni ziemi, dlatego od września do kwietnia witamina po prostu się nie wytwarza. Dobrze jest wtedy zatroszczyć się o odpowiednią porcję suplementów. Wystarczającą dawką witaminy D dla osób dorosłych jest od 800 do 2000 j.m. na dobę. Osoby, które ukończyły 65 rok życia powinny przyjmować suplementy w takiej dawce przez cały rok.

 

Warto jednak pamiętać o sprawdzeniu poziomu witaminy D, aby dobrać optymalną dawkę. Badanie wykonuje się jak każde inne pobranie krwi z żyły.

 

Ciekawostki:

 

W Grecji nie powstają ratunkowe oddziały kardiologiczne, które obecne są w prawie każdym większym polskim mieście. Mieszkańcy południa, w odróżnieniu od naszego kraju - nie mają problemów z zawałami serca i z nadciśnieniem.

 

W bardziej niż Polska nasłonecznionym USA, 70 % społeczeństwa ma chroniczny niedobór witaminy D, a kobiety w ciąży zmagają się z jej brakiem w aż 80 %.

 

Zobacz także:

 

 

 

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe