Nordic Walking dla seniorów

Nordic Walking dla seniorów
Drukuj Skomentuj

Życie na emeryturze nie musi oznaczać zamykania się w domu! To czas na nowe wyzwania, aktywność fizyczną i hobby. Jednym z pomysłów na zagospodarowanie wolnego czasu jest Nordic Walking dla seniorów. Podpowiadamy w jaki sposób zacząć z nim przygodę!

Nordic Walking to aktywność fizyczna, która już zdobyła miliony zwolenników na całym świecie. Jej zaletą jest to, że łatwo opanować technikę i nie trzeba uczyć się skomplikowanych ćwiczeń. Jeśli zastanawiasz się co robić na emeryturze - rozpocznij przygodę właśnie z tym sportem.

Nordic Walking dla seniora to nie tylko sposób na zagospodarowanie wolnego czasu. Regularna aktywność fizyczna osób starszych pozwala zredukować nadciśnienie, poprawić sprawność układu krążenia oraz obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi. Dodatkowo kijki poprawiają zmysł równowagi, więc nie trzeba obawiać się upadków, które są szczególnie groźne dla osób w podeszłym wieku. Jedynym przeciwwskazaniem dla uprawiania Nordic Walkingu są urazy ortopedyczne, takie jak złamania i zwichnięcia, ostre przewlekłe choroby oraz wysoka gorączka.

Sprawdź jak zabezpieczyć dom osoby starszej aby nie groził jej upadek, wejdź: Ochrona przed upadkiem osób starszych

 

Nordic Walking - jak zacząć


Jak zacząć przygodę z Nordic Walkingiem? Przede wszystkim od zaopatrzenia się w odpowiedni sprzęt!

Do podstawowego ekwipunku zaliczają się kije, które muszą być dobrane do wzrostu użytkownika. Przelicznik to: wzrost x 0,66 = długość kija dla osób uprawiających Nordic Walking rekreacyjnie oraz wzrost x 0,68 = długość kija dla trenujących aktywnie. Oprócz odpowiedniej długości kijki powinny mieć też paski utrzymujące je przy dłoni i ułatwiające odpychanie od podłoża. Kijki mogą być zrobione z aluminium, włókna szklanego bądź mieszanki włókna szklanego z węglowym - właśnie te są najtrwalsze oraz najlżejsze. Warto zainwestować i kupić sprzęt sprawdzonego producenta, dzięki czemu będziemy mieć gwarancję jakości.

Osoby, które chcą trenować Nordic Walking mogą kupić też specjalne obuwie oraz rękawiczki dla wrażliwych dłoni. Buty pozwolą utrzymać stopie prawidłowe położenie podczas marszu, a rękawiczki ochronią przed chłodem i otarciami. Do tego zakładamy sportowe ubranie, nakrycie głowy oraz okulary z filtrem UV. Na trening zabieramy też wodę, którą można przelać do bidonu i przytwierdzić do paska. Teraz jesteśmy gotowi!

 

Nordic Walking - jak chodzić


Nordic Walking nie jest zwykłym "chodzeniem z kijkami"! Trening najlepiej podzielić na trzy etapy, dzięki czemu przyniesie korzyści, których oczekujemy.

Pierwszym etapem jest rozgrzewka, która składa się z serii ćwiczeń przygotowujących organizm do wysiłku. Powinna angażować jak największe partie mięśni, co pozwoli zwiększyć wydolność i uniknąć kontuzji. Ćwiczenia, które przygotują do marszu to na przykład: krążenia stóp, krążenia nogi w stawie kolanowym i biodrowym, krążenia bioder, nadgarstków i barków, lekkie wypady wraz z rozciąganiem nóg. Czas trwania rozgrzewki to 10-15 minut.

Poznaj najlepsze ćwiecznia dla seniorów, wejdź: Najlepsze ćwiczenia dla osób starszych

Później można przejść do marszu z kijkami. Podczas chodu ważna jest prawidłowa postawa ciała - plecy muszą być wyprostowane, mięśnie brzucha i pośladków napięte, a ramiona mają pracować naturalnie. Krok rozpoczynamy z pięty, przenosząc ciężar ciała na palce. Rękę podciągamy za linię bioder i odpychamy się kijkiem. Podczas marszu Nordic Walking obowiązuje prosta zasada - lewy kij musi dotknąć podłoża w tym samym czasie gdy stawiamy na nim prawą piętę (i odwrotnie).

Trening również powinien się zakończyć trwającymi kilka minut ćwiczeniami rozciągającymi. Dzięki temu mięśnie zwiększą elastyczność i zmniejszy się ryzyko urazu.

Nordic Walking można trenować w grupie lub samemu. Jednak, przynajmniej na początku, polecamy zajęcia z instruktorem. Pozwoli to nauczyć się prawidłowej techniki, a towarzystwo innych osób zdopinguje do działania. Ofertę kursów Nordic Walking dla seniorów znajdziemy w Miejskich Ośrodkach Sportu i Rekreacji oraz klubach seniora.

Podobne artykuły

Skomentuj

Dodane komentarze (1)

  • Dobrusia
    odpowiedz

    Chodzenie o kijkach to znakomita zabawa. nie tylko dobrze to wpłynęło na moje stawy, ale i poznałam nowe znajome. Polecam każdemu - Jadnak na poczatku miałam problemy, bo zle dobrałam kijki. później skontaktowałam się ze sklepem który sprzedaje produkty dla nas i znalazłam kije http://sklep.centrumopiekiseniora.pl/pl/p/Kije-Trekkingowe-Nordic-Walking-/660 swietnie sie sprawdzaja. jak by ktoś chciał do mnie dołączyć chodzi to zapraszam do kontaktu!

Słowa kluczowe