Ponowne wyliczenie emerytury - jak to zrobić?

Ponowne wyliczenie emerytury - jak to zrobić?
Drukuj Skomentuj

Okazuje się, że kapitał początkowy może mieć duży wpływ na wysokość świadczenia emerytalnego. Jakie dokumenty są potrzebne ponownego wyliczenia emerytury i gdzie je złożyć? Odpowiadamy.

Ponowne przeliczenie emerytury 2021


"Kapitał początkowy to pieniądze każdej osoby, która pracowała legalnie i od umowy o pracę  były odprowadzane składki do ZUS. Szkoda byłoby o nich zapomnieć i dostawać "niepełną" emeryturę, której niska kwota wprawi w zaskoczenie" - poinformowała Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzecznika prasowa ZUS na Dolnym Śląsku, w rozmowie z Infor.pl.


O wyliczenie kapitału początkowego do ZUS-u mogą wystąpić osoby urodzone po 1948 roku, które zostały zatrudnione przed 1999 rokiem. W 1999 roku zaczęto prowadzić indywidualne konta ubezpieczonych klientów, na których odkładane są środki. Wcześniej to pracodawcy zajmowali się sporządzaniem list zbiorczych, w związku z czym ZUS musi wyliczyć za ten czas kapitał początkowy. Może zwiększyć wysokość świadczenia emerytalnego.

 

Sprawdź również: Biznes musi przygotować się do zmian - seniorzy kluczowym ogniwem


Osoby, które nie będą wnioskować o ustalenie wysokości kapitału początkowego, muszą wiedzieć, że wówczas wtedy podstawą do wyliczenia świadczenia będą tylko te składki, które zostały odprowadzone po 1999 roku.

 

Ustalenie kapitału początkowego – jakie dokumenty są potrzebne?


Osoby, które chcą wnioskować o ustalenie wysokości kapitału początkowego powinny posiadać następujące dokumenty:

 

  • kwestionariusz z okresami składkowymi i nieskładkowymi (formularz ZUS ERP-6);

  • świadectwa pracy wydane przed 1999 rokiem (lub inne dowody dotyczące okresów składkowych i nieskładkowych);

  • zaświadczenie o zatrudnieniu przed 1999 rokiem (wystawia je pracodawca lub radca prawny).

 

Ponowne wyliczenie emerytury – gdzie złożyć wniosek?


Wniosek o ustalenie kapitału początkowego można złożyć:

 

  • osobiście - w najbliższym oddziale ZUS;
  • drogą pocztową - wysyłając dokument do ZUS;
  • online - korzystając z PUE ZUS.


Źródło: Infor

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!