Senior jako konsument: obalamy mity

Senior jako konsument: obalamy mity
Drukuj Skomentuj

Nie ma już potrzeby wdawać się w szczegółowe analizy danych demograficznych by stwierdzić, że społeczeństwo polskie się starzeje. Oznacza to, że w najbliższych latach osoby  60+ staną się grupą konsumentów, mającą ogromne znaczenie dla rynku polskiego. Pojawia się coraz więcej głosów postulujących zmianę stereotypowego postrzegania seniorów. Z jakimi mitami należy się zmierzyć, planując komunikację do seniorów?

Jakie wartości są ważne dla seniorów?

 

Na wstępie należy zwrócić uwagę na różnicę między seniorem polskim a seniorem z krajów Europy Zachodniej. Badania dowodzą, że polscy seniorzy są większymi tradycjonalistami, są bardziej zorientowani na rodzinę oraz mają bardziej lojalną mentalność (co ma ogromne znaczenie dla marek i budowania przywiązania klientów). Nie zmienia to jednak faktu, że zmiany społeczne i gospodarcze ostatnich lat sprawiły, że ta grupa konsumencka bardzo się zmieniła. Fakt ten często nie jest brany pod uwagę przez media, które utrwalają wizerunek seniora jako staruszka, dla którego problemy zdrowotne i rodzinne są kluczowe w życiu.

Branżami, które w tej chwili chętnie kierują swoje reklamy do seniorów, są farmaceutyczne i kosmetyczne. Coraz częściej osoby starsze w nich przedstawione są zadbane, pogodne, zadowolone z życia. Reklamy farmaceutyczne często przedstawiają wartości rodzinne: kwestia dbania o zdrowie jest kluczowa w celu angażowania się w opiekę nad wnukami i spędzanie czasu z dziećmi.

O krok dalej idą firmy kosmetyczne, które zachęcają do akceptowania procesu starzenia się. Promując swoje produkty, przekonują, że można być pięknym w każdym wieku.

 

Więcej przeczytasz tu: Seniorzy w reklamach

 

Określenie grupy docelowej


Najistotniejszą kwestią jest fakt, że ten segment  konsumencki jest silnie zróżnicowany. Jeśli więc przygotowując ofertę przyjmujemy, że nabywcą ma być po prostu “senior”, możemy wpaść w pułapkę stereotypowego patrzenia na tę grupę odbiorców. Warto więc zagłębić się w zagadnienia związane ze stylem życia i potrzebami, by precyzyjnie określić grupę docelową. Lepiej będzie zawęzić grono odbiorców naszej oferty niż skierować ją do mas, ale bez efektów.

Wbrew pozorom, problematyczne może być określenie już samej grupy wiekowej. Bo właściwie kim jest “senior”? W technologii marketingowej seniorem określa się osoby po 55 roku życia; niektórzy jednak przesuwają tę granicę na 60 lub 65+. Również antropolodzy nie są zgodni co do określenia granicy starości: niemieccy liczą ją od 60 roku życia, a amerykańscy: od 75.

 

Przeczytaj też: Jak wygląda życie seniorów w Polsce?

 

Co jeszcze należy wziąć pod uwagę, patrząc na seniora jako konsumenta?

 

Obalamy mity

 

Senior jest biedny


Jednym z powodów, dla których seniorzy polscy są wciąż postrzegani jako mało atrakcyjni klienci, jest przekonanie o ich niskiej sile nabywczej. Okazuje się jednak, że nie jest to do końca prawda - zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę to, na co seniorzy przeznaczają pieniądze. Do ok. 50 roku życia najczęściej pieniądze przeznacza się na dzieci, opłacenie kredytu na mieszkanie lub samochód. Później wiele starszych osób dysponuje większym budżetem domowym.

Warto jednak jeszcze raz podkreślić: nie należy uśredniać danych dotyczących tej grupy konsumentów. Emeryci i renciści są bardzo zróżnicowani pod względem siły nabywczej.

 

Senior nie jest aktywny


Wiele osób wyobraża sobie seniorów jako osoby zamknięte w domu, oglądające TV albo robiące na drutach. Czy słusznie? Przejście na emeryturę może faktycznie wiązać się z dużym spadkiem samopoczucia i osłabieniem aktywności. Jest jednak coraz więcej osób, które zakończenie pracy postrzegają jako okazję do poszerzenia swoich horyzontów, zaangażowania się w wolontariat albo nowe zajęcia. Chcąc się rozwijać, poprzez swoje doświadczenie i zdobytą wiedzę są jednocześnie skarbnicą inspiracji i wiedzy dla młodszych pokoleń.

Całe szczęście coraz więcej pojawia się ofert proponujących seniorom aktywne spędzanie czasu. Oferty są dostosowane do osób o różnych stopniach sprawności fizycznej i umysłowej. Sprawdź oferty sanatoriów w naszej wyszukiwarce!

 

Senior nie używa nowych technologii


Badania pokazują, że pokolenia 55+ coraz chętniej wykorzystują możliwości, jakie daje Internet i nowe technologie. Przykładowo: wg. raportu Kantar i fundacji Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej, spośród osób  mających 55-75 lat, 85% korzysta z poczty e-mail, 70% z bankowości elektronicznej, a 65% porównuje ceny produktów w sieci. Seniorzy używają internetu m.in. do: poszukiwań informacji o markach i produktach, komunikacji mailowej, dokonywania rezerwacji biletów.

 

Senior jest samotny


Nie jest to do końca mit - wielu seniorom faktycznie doskwiera poczucie osamotnienia. Po zakończeniu pracy i odchowaniu dzieci mogą czuć się niepotrzebnymi, stracić sens życia.

Z drugiej strony w Polsce powstaje coraz więcej placówek, których celem jest aktywizacja seniorów, a także danie im okazji do poznania nowych osób i spędzenia czasu z rówieśnikami. Jest to istotne zagadnienie, ponieważ seniorzy korzystający z tego typu zajęć i atrakcji przejawiają więcej odwagi w decyzjach zakupowych, z drugiej strony będąc też bardziej asertywnymi wobec nachalnych ofert.

 

Może zainteresuje Cię też: Pomoc psychologiczna dla seniorów

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe