Seniorze, ćwicz w domu!

Seniorze, ćwicz w domu!
Drukuj Skomentuj

Regularna aktywność fizyczna w widoczny sposób poprawia jakość życia osób starszych. Ruch nie tylko ma wpływ na lepszą pracę mięśni, ale też dodaje energii i polepsza samopoczucie. Dlatego każdy aktywny senior powinien mieć zestaw ćwiczeń do wykonywania w domu.

Ćwiczenia dla seniorów to sposób na zachowanie wigoru przez długie lata. Jednak zanim osoby starsze samodzielnie zaczną ustalać dla siebie ich program, powinny skonsultować się z lekarzem. Lepiej sprawdzić, czy rzeczywiście nie ma żadnych przeciwwskazań do ich wykonywania.

Pierwszym krokiem będzie oczywiście rozgrzewka - trzeba ją wykonywać powolnymi, jednostajnymi ruchami, aby mięśnie przyzwyczaiły się do aktywności. Teraz można przystąpić do treningu, który mogą zacząć ćwiczenia dla osób starszych poprawiające swobodę ruchu. Należy położyć się płasko na plecach - nogi są ugięte w kolanach, stopy przylegają do ziemi, ramiona także leżą na podłodze. Ćwiczenie polega na przechylaniu nóg raz w lewą, raz w prawą stronę, bez zmiany ułożenia ciała.

Świetnym sportem dla osób starszy, który angażuje wiele partii mięśni, jest Nordic Walking. Dowiedz się więcej, wejdź: Nordic Walking dla seniorów

Leżąc na plecach należy unieść ugięte w kolanach nogi tak, aby łydka i udo tworzyły kąt prosty. Ćwiczenie polega na naprzemiennym opuszczaniu lewej i prawej nogi ku podłodze. Stopa jednak ma się zatrzymać nisko nad nią i nie może jej dotknąć.

W domu trzeba także ćwiczyć równowagę, w czym pomoże stabilne krzesło lub stół. Senior, stojąc prosto i przytrzymując się oparcia krzesła, powoli unosi kolano ku klatce piersiowej - najwyżej jak to możliwe bez zmiany pozycji. Kolano trzeba chwilę przytrzymać, a później powoli opuścić. Ćwiczenie trzeba powtórzyć tak samo z drugą nogą. Aby efekt był lepszy należy je zrobić kilka razy.

Równowagę bardzo łatwo stracić szczególnie podczas zimowego spaceru. Co zrobić, żeby poczuć się stabilniej? Wejdź i zobacz: Bezpieczny senior zimą, czyli ochrona przed upadkiem

Osoby starsze, które ćwiczą już od dłuższego czasu, mogą sięgnąć po piłkę rehabilitacyjną. Ćwiczenia z piłką poprawiają równowagę, sprawność stawów, a co najważniejsze, nie obciążają kręgosłupa. Taki trening będzie odpowiedni dla osób, które mają trudności z poruszaniem czy zmagają się z nadwagą.

Dowiedz się więcej o tym treningu, wejdź: Ćwiczenia z piłką dla zdrowia seniora

Aby skutecznie poprawić kondycję wystarczy dwa lub trzy razy w tygodniu poświęcić kwadrans na aktywność fizyczną! Te kilkanaście minut może zaważyć na jakości życia osób w podeszłym wieku.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe