Seniorzy w reklamach

Seniorzy w reklamach
Drukuj Skomentuj

W tym roku Zalando pokusiło się o wykorzystanie wizerunku seniorów w swojej kampanii świątecznej. Z ubiegłych lat z kolei pamiętamy sympatycznego starszego pana, który podjął się nauki angielskiego - czyli spot Allegro. Poza tym jednak w kampaniach świątecznych 2018 roku głównie widzieliśmy osoby młode. Zaskakujące jest, jak bardzo jeszcze w Polsce pokutuje przekonanie, że kult młodości pokazywany w reklamach będzie również interesujący dla osób dojrzałych. Dlatego też seniorzy w reklamach kojarzą nam się głównie z reklamami produktów medycznych oraz rehabilitacyjnych.

Wydaje się, że wielu marketerów wychodzi z założenia, że seniorzy będą wybierali produkty reklamowane przez osoby młode, ponieważ dzięki temu sami poczują się młodziej. Możliwe jednak, że powodem do rzadkiego pojawiania się seniorów w reklamach jest stereotypowe patrzenie na tę grupę odbiorców: jako osób schorowanych i potrzebujących pomocy. Tymczasem coraz więcej ludzi w wieku 65+ to osoby aktywne, wysportowane, korzystające z nowoczesnych technologii.

Według badań przeprowadzonych przez marketerów z Praktycy.com, większość seniorów (66% kobiet i 63% mężczyzn) ma pozytywny stosunek do wizerunku starszej osoby w reklamie. A warto pamiętać, że jest to bardzo duża grupa docelowa: w 2018 r. w Polsce było ponad 9 milionów osób w wieku 60+.

 

Seniorzy w roli głównej


Na przestrzeni lat pojawiło się kilka firm, które postanowiły wykorzystać wizerunek seniora w swoich reklamach - i nie reklamują oni produktów medycznych! Poniżej przedstawiamy przykłady reklam, gdzie pojawiają się seniorzy:

Wspomniana już kampania Zalando z tego roku, zatytułowana „Święta. Zawsze modnie”. Nie jest to może typowy przykład przedstawienia seniora w reklamie, ponieważ osoby dojrzałe i starsze pojawiają się tam w towarzystwie osób z różnych pokoleń. Spot przedstawia grupę wokalistów, modeli i ulicznych statystów, z których każdy wykonuje kolędę Cicha noc we własnym języku. Najmłodszym bohaterem reklamy jest roczne dziecko, najstarszym: 106-letni mężczyzna.

Reklamą, która wzruszyła setki Polaków, była reklama serwisu Allegro. Starszy pan, który zamówił sobie materiały do nauki języka angielskiego, jest ciekawy świata i otwarty na zmiany. Godziny nauki, samotna podróż do obcego kraju zakończona spotkaniem z wnuczką, w niezwykle sprytny sposób przedstawia nie tylko pozytywny wizerunek seniora, ale też wartość związków rodzinnych - czyli elementu bardzo ważnego dla omawianej grupy docelowej.

Firmy Bohoboco, Dove i L’Oreal nawiązują do hasła, że można być pięknym bez względu na wiek. Bohoboco uczyniło Helenę Norowicz, ponad 80-letnią modelkę i aktorkę, twarzą swoich perfum Olibanum Gardenia. Artystka pojawiła się też w innych reklamach, m.in. w towarzystwie Magdaleny Jasek. Z kolei Dove, do zareklamowania swojej linii pro.age stworzonej z myślą o potrzebach skóry dojrzałej, zaprosiło Beatę Tyszkiewicz, Ewę Kasprzyk oraz Edytę Jungowską. Przedstawienie tych trzech pań nawiązuje do motto marki „piękno nie pyta o wiek”. Podobnie do reklamowania produktów dla dojrzałych mężczyzn firmy L’Oreal MenExpert został zaproszony Pierce Brosnan. Hasłem przewodnim kampanii było „Nie dbam o swój wiek, ale dbam o siebie”.

 

Przeczytaj: Jak dbać o cerę dojrzałą w okresie jesienno-zimowym?

 

Z nieco innego założenia wychodzi firma Adrian, producent rajstop, która swoje reklamy kieruje do wszystkich kobiet. Stąd na bilboardach prezentowane były m.in. kobieta na wózku inwalidzkim, modelka size plus czy też kobieta chora na raka. Do współpracy zostały również zaproszone seniorki polskiej sceny, czyli Elżbieta Jodłowska, Grażyna Zielińska, Ewa Śnieżanka i Małgorzata Gadecka. Aktorki są znane ze spektaklu „Klimakterium”. Ta różnorodność prezentowanych osób nawiązuje do hasła „Adrian... kocha wszystkie kobiety”.

 

Zmiana światopoglądu


Zmiany demograficzne wymagają zmian w podejściu marketerów do tematu komunikacji i prezentowania usług. Zamiast więc unikać tematu starości w reklamach warto zastanowić się, jak przedstawić ją jako atrakcyjną - z umiejętnym wpisaniem reklamowanych produktów w ten wizerunek.

 

 

Jakie jeszcze reklamy wykorzystujące wizerunek seniora zapamiętaliście?

 

 

Zobacz również: Przedmioty użytkowe dla seniora - jak pomóc w codziennym funkcjonowaniu?

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe