Sposoby na bezsenność u seniorów

Sposoby na bezsenność u seniorów
Drukuj Skomentuj

Bezsenność uważa się za chorobę cywilizacyjną i coraz częściej nie dotyczy już tylko seniorów. Niedobór snu i jego zła jakość wpływają na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia: mogą wywoływać rozdrażnienie, zaburzenia koncentracji i ogólne osłabienie. U seniorów najczęściej obserwuje się: przyspieszenie fazy snu (wcześniejsze kładzenie się i wstawanie),  skróceniem długości snu (zwykle związane z drzemkami), zwiększenie ilości wybudzeń i ich wydłużenie. Jeśli tego typu sytuacje utrzymują się przez dłuższy okres czasu, warto zastanowić się nad ich przyczyną, by móc dobrać odpowiednie sposoby na bezsenność.

Powody bezsenności u seniorów


Bezsenność może być wywołana wieloma czynnikami. Mogą to być:

 

  • złe nawyki - np. drzemki w ciągu dnia, jedzenie obfitych posiłków tuż przed snem
  • leki (np. beta-blokery, fluorochinolony, kortykosterydy, lewodopa, amantadyna, fenytoina),
  • depresja i stany lękowe,
  • choroby: bóle stawów, kręgosłupa, przerost prostaty, zespół niespokojnych nóg, zaburzenia oddychania, choroba Parkinsona, inne.


Diagnostyka zaburzeń snu w pierwszej kolejności wymaga dokładnej oceny sytuacji i wykluczenia chorób mogących powodować bezsenność. W tym celu sprawdza się też sposób i jakość funkcjonowania w ciągu dnia, a także inne symptomy mogące świadczyć o np. chorobach psychicznych.

 

Może zainteresuje Cię też: Pomoc psychologiczna dla seniorów

 

Sposoby na bezsenność


W przypadku wykluczenia takich powodów bezsenności jak depresja lub przyjmowanie leków, warto zadbać o odpowiednie rozplanowanie dnia:

 

  1. Unikaj drzemek w ciągu dnia.
  2. Wprowadź właściwy rytm posiłków oraz zadbaj o odpowiednią dietę. Zobacz: Co powinny jeść osoby starsze?
  3. Nie jedz tuż przed snem oraz unikaj napojów bogatych w kofeinę (np. kawa, cola).
  4. Zadbaj o aktywność fizyczną w ciągu dnia, ale unikaj jej tuż przed snem.
  5. Spróbuj się wyciszyć tuż przed snem: nie oglądaj telewizji, unikaj spotkań towarzyskich i wzmożonego wysiłku umysłowego.
  6. Zasłaniaj okno na noc.
  7. Staraj się kłaść dopiero wtedy, gdy poczujesz taką potrzebę.


Warto też wypróbować preparaty ziołowe - pamiętaj jednak, że one również wchodzą w interakcje z niektórymi lekami. Wskazana jest konsultacja z lekarzem lub farmaceutą.

W skład ziołowych produktów leczniczych zwalczających bezsenność wchodzą m.in.:

 

  • Kozłek lekarski (Valeriana officinalis) - inaczej: waleriana,        
  • Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus),                    
  • Liście melisy lekarskiej (Melissae folium),        
  • Ziele męczennicy cielistej (Passiflorae herba),
  • Dziurawiec zwyczajny (Hypericum perforatum).

 

Przeczytaj też: Zioła dla seniorów

 

W przypadku, gdy bezsenność jest na tyle utrwalona, że konieczne jest wsparcie farmakologiczne, ważne jest by nie leczyć się na własną rękę. Wybór leku może wiązać się ze skutkami ubocznymi: zaburzeniami pamięci i koncentracji, a także kłopotami z utrzymaniem równowagi, a przez to niebezpiecznymi upadkami. Dlatego stosowanie leków na bezsenność powinno odbywać się pod kontrolą lekarza.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe