Sposoby na długowieczność

Sposoby na długowieczność
Drukuj Skomentuj

Na długie życie w zdrowiu i dobrym samopoczuciu wpływ ma bardzo wiele czynników, o których często zapominamy. Okazuje się, że nie tylko zdrowa dieta i aktywność fizyczna to najlepszy sposób na długowieczność.

Przeprowadzono badania na sporej grupie stulatków "Genetyczne i środowiskowe czynniki długowieczności", których celem była próba określenia czynników mogących mieć wpływ na długie życie i starzenie pozbawione typowych dla podeszłego wieku dolegliwości. Zaskakującym odkryciem był fakt, że całkowity stopień w jakim organizm jest w stanie walczyć z wolnymi rodnikami uszkadzającymi DNA jest na podobnym poziomie co u osób w wieku 65 lat. Potencjał ten zmniejszał się z wiekiem.

Zobacz wskazówki, które pomogą dożyć sędziwego wieku, wejdź: Stulatkiem być

Z badań wynikało też, że obecnie wzrosła ilość spożywanych posiłków, soków oraz herbaty. Co więcej, wzrosło spożycie margaryny a spadło smalcu. Prawie 60% stulatków przywiązywała dużą wagę do żywienia w przeszłości.

Po dokładnej analizie stanu zdrowia i stylu życia stulatków stworzono listę czynników mających wpływ na dłuższe i zdrowsze życie.

Wolniejsze tętno daje sercu więcej czasu na odpoczynek, zatem im mniej uderzeń, tym serce wolniej się eksploatuje. Wolniejsze tętno można sobie wypracować, np. poprzez aktywność fizyczną. Serca osób regularnie uprawiających sport, w porównaniu do tych mało aktywnych, biją znacznie wolniej podczas zarówno wysiłku, jak i odpoczynku.


Jeśli jeszcze nie masz swoich ulubionych ćwiczeń, wejdź i zobacz: Aktywność fizyczna po 50.

Okazuje się, że późne macierzyństwo ma wpływ na to jak długo będziemy żyć. Kobiety, które w naturalny sposób zaszły w ciążę po 44 roku życia mają większe szanse na długowieczność. Urodzenie dziecka w takim wieku świadczy o dobrej kondycji fizycznej organizmu.

Fałdki na brzuchu są także przeszkodą dla zdrowia. Tłuszcz podskórny, czyli popularne fałdki, to zwiększone ryzyko udaru, zakrzepicy, cukrzycy typu I i II, miażdżycy, nadciśnienia. Na domiar złego, komórki tłuszczowe wydzielają substancje prozapalne, wywołujące stan zapalny w organizmie, produkują hormony zaburzające metabolizm m. in. poprzez zwiększanie stężenia triglicerydów we krwi, hamowanie wydzielania insuliny, zmniejszanie wydatków energetycznych organizmu i pobudzanie łaknienia.

Naukowcy twierdzą, że korzystanie z nowinek technologicznych może mieć wpływ na długowieczność. Według badaczy umiejętność posługiwania się pocztą elektroniczną, korzystanie z komunikatorów internetowych czy telefonu komórkowego przez osoby starsze, to najlepsza recepta na utrzymanie sprawności umysłu.

Nie lubisz korzystać z komputera? Zobacz dlaczego warto się do niego przekonać, wejdź: Internet dla seniorów

Głośne i nieregularne chrapanie może świadczyć o poważnej chorobie jaką jest obturacyjny bezdech podczas snu. Istnieje ścisły związek pomiędzy występowaniem bezdechu podczas snu a chorobami układu sercowo-naczyniowego, a nawet zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Najczęściej obserwuje się przyspieszony lub zwolniony rytm oraz dodatkowe skurcze pochodzenia nadkomorowego i komorowego.

Menopauza czeka każdą kobietę, ale późniejsze jej przyjście zapowiada dłuższe życie. Wszystko za sprawą estrogenów, które korzystnie wpływają na elastyczność ścian naczyń krwionośnych i chronią przed chorobami układu krwionośnego.

Duże spożycie błonnika ma także pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Po pierwsze, pobudza pracę jelit, przez co zapobiega nowotworom okrężnicy i jelita grubego. Po drugie, przechodząc bez szwanku przez układ pokarmowy zgarnia po drodze cholesterol, toksyczne substancje, konserwanty i inne związki, które im dłużej mają kontakt ze śluzówką jelit, tym bardziej mogą przyczyniać się do powstawania zmian chorobowych, w tym nowotworów.

 

Dowiedz się jak powinna wyglądać dieta seniora, wejdź: Zbilansowana dieta seniora


Badania potwierdzają także, że optymistyczne podejście do świata przedłuża życie. Co ciekawe, stulatkowie wcale nie czują, że mają tyle lat na ile wskazuje ich metryka. W rzeczywistości oceniają się na kilkanaście lat mniej niż mają w rzeczywistości. Ponadto nie narzekają na swój stan zdrowia i oceniają go jako dobry. Optymistyczne patrzenie w przyszłość motywuje do podejmowania nowych wyzwań, które działają stymulująco na organizm.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe