Storytelling, czyli jak opowiadać seniorom

Storytelling, czyli jak opowiadać seniorom
Drukuj Skomentuj

Storytelling jest rodzajem marketingu, który jest niezwykle chętnie wykorzystywany w różnych branżach. Co decyduje o skuteczności storytellingu? I dlaczego warto wykorzystać go w komunikacji do seniorów?

Czym jest storytelling?


Storytelling to nic innego, jak opowiadanie historii. Zwany też marketingiem narracyjnym, opiera się na budowaniu relacji z konsumentem poprzez oddziaływanie na jego wyobraźnię i emocje.

A przecież historie opowiadamy sobie od zarania dziejów. Kiedyś opowieści ułatwiały przekazywanie nauk i historii, ale też budowały poczucie wspólnoty i przywiązania do idei czy osób. Podobnie współcześnie storytelling ma na celu nie tylko wypromowanie marki, ale też budowanie przywiązania do usług albo produktu.

 

Co decyduje o skuteczności storytellingu?


Przede wszystkim - storytelling nie sprawia wrażenie reklamy. Nie budzi w nas odruchu obronnego. Nie zmusza do kupowania niepotrzebnych produktów. Storytelling działa bardziej subtelnie - oddziaływując na emocje i wyobraźnię.

Wzbudza też ciekawość. Współcześnie wielu z nas uodporniło się na nachalne reklamy. Za to niemal wszyscy chętnie słuchają opowieści. Bajki, filmy, książki - wszystkie opierają się na jakiejś historii. Stąd oparcie kampanii marketingowej na storytellingu zaciekawi konsumentów, a także wyróżni daną markę.

Co więcej? Brak nachalności, zainteresowanie tematem - storytelling wzbudza pozytywne uczucia. Sprawi, że Twoja marka będzie się dobrze kojarzyła.

Dobrze dobrana historia (to znaczy oparta na potrzebach i pragnieniach odbiorcy) pozwoli na identyfikację klienta z bohaterem danej opowieści. Z kolei podanie rozwiązania (kupienie produktu/usług) przyśpieszy jego decyzję.

Storytelling ułatwia przedstawienie korzyści. Pokazanie ich w konkretnym kontekście sprawi, że konsument będzie wiedział, dlaczego dana firma jest lepsza od innych.

 

Ważne elementy storytellingu

 

  • Autentyczność - historia musi być wiarygodna, by konsument mógł ją dopasować do swojego światopoglądu.
  • Bohater - który dzięki danemu produktowi albo usłudze rozwiązuje swój problem. Chodzi o to, by konsument mógł się identyfikować z historią.
  • Konkret - czyli pokazanie realnej potrzeby, na którą Twój produkt/usługa odpowiadają. Nie chodzi o unikanie metafor. Historia musi się odnosić do konkretnej potrzeby konsumenta, a także przedstawić, jak ją zaspokoić.

 

Storytelling dla seniorów


Wydaje Ci się, że “opowiadanie historii” seniorom nie odniesie skutku? Nic bardziej mylnego. Storytelling może zadecydować o tym, czy Twoja marka będzie wybrana spośród wszystkich innych.

Dlaczego?

 

Oczekiwania seniora wobec reklam


Seniorzy to konsumenci, których potrzeby ciężko określić kilkoma zdaniami. Warto pamiętać, że to grupa bardzo zróżnicowana. Co ich jednak odróżnia od młodszych pokoleń, to m.in. wysokie oczekiwania odnośnie jakości usług i towarów, a także potrzeba silnych marek. Seniorzy oczekują też, że reklamy do nich kierowane będą miały pozytywne przesłanie, trafnie pokazujące ich potrzeby. Konsumenci 60+ mają też swoje poglądy na temat wartości, które niechętnie zmieniają. Łatwiej jest im się przywiązać do osoby - reprezentanta marki, niż samej marki.

 

Sprawdź też: Seniorzy w reklamach

 

Jak storytelling odpowiada na potrzeby seniorów?


Storytelling nie tylko opowie o ofercie. Pozwoli też na przedstawienie idei, z którą seniorzy mogą się identyfikować oraz wartości wyznawanych przez firmę. Jednocześnie usadzi ofertę w konkretnym kontekście, który będzie im łatwiej odnieść do realnego życia.

Pozwoli na rozpoczęcie dialogu, wzbudzi zaufanie do marki. Storytelling jest mniej nachalny. Dzięki temu seniorzy dostrzegą w nim wartość - będą wdzięczni, że jakaś idea (a także produkt, usługa) została przedstawiona w sposób nie tylko autentyczny, ale też nienarzucający się. Dając przy tym czas na zastanowienie się nad nią.

Wykorzystanie bohatera w historii sprawi, że seniorzy będą się chętniej identyfikować z marką (a raczej z jej reprezentantem). Pojawienie się “twarzy” w komunikatach marketingowych sprawia, że kontakt między firmą a konsumentem wydaje się bliższy, cieplejszy, bardziej życzliwy.

 

Aby storytelling kierowany do seniorów był skuteczny…

 

  1. Zastanów się, co chcesz osiągnąć? Nie wykorzystuj storytellingu tylko dlatego, że inni tak robią! Storytelling ma Ci przynieść konkretne korzyści: umożliwić przedstawienie idei, wzbudzić konkretne emocje, oddziaływać na wyobraźnię. Jaki ma być efekt?
  2. Sprecyzuj swoją grupę - do kogo konkretnie kierujesz ofertę? Seniorzy nie są jednorodną grupą konsumentów - przeczytaj o tym więcej w artykule: Senior jako konsument: obalamy mity
  3. Zastanów się, na jakie potrzeby konsumentów odpowiada Twoja oferta. Jak możesz odwołać się do jego pragnień?
  4. Pamiętaj o tym, by nie popaść w pułapkę stereotypowego myślenia. Czy naprawdę myślisz, że seniorzy chcą być postrzegani jako osoby słabe i schorowane? Dobierz odpowiedniego bohatera, z którym będą mogli się identyfikować.
  5. Zastanów się, jakie emocje ma wzbudzać Twoja opowieść. Dopiero na tej podstawie buduj historie!

 

Może zainteresuje Cię też:

Jakie są potrzeby współczesnego seniora?

Jak skutecznie wypromować Dom Opieki?

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe