Świąteczne zakupy: kiedy możliwa jest reklamacja?

Świąteczne zakupy: kiedy możliwa jest reklamacja?
Drukuj Skomentuj

W szale świątecznych zakupów podejmujemy czasem decyzje, których żałujemy zaraz po przekroczeniu progu domu. Uważasz, że wybrany prezent jest jednak nietrafiony i chcesz go zwrócić?  A może zakupiony produkt zepsuł się po kilku użyciach? Sprawdź, kiedy możliwa jest reklamacja i zwrot towaru.

Może zainteresuje Cię też: Jak się chronić przed nieuczciwymi pożyczkodawcami?

 

Zwrot towaru


Zwrotu dokonujemy w przypadku towarów, których nigdy nie użyliśmy (choć w przypadku ubrań i butów - możemy je przymierzyć). Pamiętaj jednak, że sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów.

Większość sieciówek oferuje możliwość zwrotów, ale w małych, stacjonarnych sklepach nie jest to takie oczywiste. Dlatego warto pytać o to przed zakupem.

W przypadku zakupów online, możliwość zwrotu jest regulowana przez prawa konsumenta. Masz 14 dni na poinformowanie sklepu o planowanym zwrocie, a także kolejne 14 dni na odesłanie paczki. Sklep jest zobowiązany zwrócić Ci pieniądze w terminie nie później niż 14 dni od momentu poinformowania go o chęci zwrotu.

Pamiętaj, że w przypadku zwrotów online:

 

  • nie musisz podawać przyczyny dokonania zwrotu,
  • nie musisz dokonywać zwrotu w oryginalnym opakowaniu ani z paragonem (takie wymogi stawiane przez sklep są niezgodne z przepisami!) - wystarczy bezpieczne opakowanie i inny dowód zakupu, np. potwierdzenie przelewu,
  • Ty płacisz za koszt wysyłki zwrotnej, sklep natomiast zwraca Ci pieniądze za wcześniejsze przesłanie towaru do Ciebie (przy czym sklep ma prawo wybrać najtańszą formę dostawy, niekoniecznie tą, która była opłacona wcześniej);
  • możliwość zwrotów nie obowiązuje w przypadku spersonalizowanych produktów - to ważna informacja zwłaszcza w kontekście świątecznych zakupów, kiedy kupuje się tzw. prezenty na zamówienie;

 

Reklamacja towaru


Reklamacji można dokonać wtedy, gdy zakupiony towar ma jakąś wadę. Reklamacji można dokonać zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online.

Jeśli zauważysz wadę produktu, na złożenie reklamacji masz 2 lata od momentu zakupu. Przy czym od momentu zauważenia wady masz rok na złożenie reklamacji. Oznacza to, że w praktyce można mieć 3 lata na reklamowanie produktu: 2 lata na zauważenie wady oraz rok na poinformowanie o tym sklepu.

Pamiętaj jednak, że w pierwszym roku użytkowania towaru to sklep musi udowodnić, że uszkodzenie powstało z Twojej winy (np. w wyniku niewłaściwego użytkowania). W kolejnym roku Ty udowadniasz, że wada jest efektem słabej jakości produktu.

Warto wiedzieć, że w przypadku reklamacji:

 

  • nie potrzebujesz paragonu - wystarczy inny dowód zakupy, w tym potwierdzenie z karty, wydruk z konta albo nawet świadek zakupu,
  • ostrzeżenia “po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” są niezgodne z prawem - reklamacji można dokonać w każdym sklepie stacjonarnym i online,
  • reklamacja może obejmować towary z przeceny, ale tylko wtedy, gdy obniżka nie wynikała właśnie z istnienia tej wady (czyli jeśli poinformowano Cię o uszkodzeniu przed zakupem, taka usterka nie może być później powodem reklamacji);
  • jeśli reklamujesz produkt kupiony online, sklep ma w obowiązku opłacić przesyłkę zwrotną (chyba że reklamacja zostanie odrzucona);


Reklamacja i gwarancja to nie to samo! Reklamacja obejmuje wszystkie towary. W przypadku gwarancji jest to “miły dodatek” - obejmuje ona na ogół sprzęt elektroniczny. Warunki gwarancji są określone w regulaminie sprzedawcy.

 

Przeczytaj też: 6 sposobów, by uniknąć stresu na Święta

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe