Wiosenna zdrowa dieta seniora

Wiosenna zdrowa dieta seniora
Drukuj Skomentuj

Gdy kończy się zima, każdy powinien pomyśleć o urozmaiceniu swojej diety. Prawidłowo zbilansowane posiłki nie tylko poprawią zdrowie seniora, ale polepszą też samopoczucie osób starszych. Czas na wiosenny zastrzyk energii!

Wiosenna dieta seniora powinna być tak dobrana, by nie tylko smakowała, ale również podnosiła odporność, która chroni przed dolegliwościami związanymi z przesileniem. Co więc jeść, by osoby starsze czuły się dobrze?

 

Więcej warzyw


Wiosna to czas, kiedy w sklepach i na targowych straganach bez problemu kupimy świeże owoce i warzywa. Koniecznie trzeba je włączyć w żywienie osób w podeszłym wieku. Seniorzy, którzy będą mieć problem z ich pogryzieniem, mogą ugotować je na parze i rozdrobnić. Przygotowane w ten sposób, nie stracą swoich cennych składników odżywczych, z których najważniejszy jest błonnik, potas, wapń i magnez. Pierwiastki te opóźnią starzenie się organizmu i zmniejszą szansę wystąpienia groźnych chorób.

Szukasz sposobów na poprawę samopoczucia po zimie? Wypróbuj jogę! Dowiedz się więcej na ten temat, zobacz: Joga dla aktywnych seniorów

Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie warzywa nadają się do jedzenia przez osoby starsze. Najlepiej unikać kupowania nowalijek niewiadomego pochodzenia, które, chociaż wydają się kuszące, mogą być groźne dla zdrowia. Wczesne warzywa uprawiane są w szklarniach, gdzie najczęściej stosuje się nawozy, poprawiające ich wygląd. Przenikają one do roślin, kumulując rakotwórcze azotyny.

Jeżeli jednak nie możemy oprzeć się młodziutkim warzywom, najlepiej wybierać takie, które nie absorbują zbyt dużo groźnych substancji. Są to przede wszystkim: ogórki, fasola, pomidor oraz papryka. Przed zjedzeniem trzeba je dokładnie umyć w ciepłej wodzie i obrać ze skórki!

 

Białko i minerały


Po zimie organizm seniora potrzebuje więcej białka i minerałów. Nie trzeba w tym celu kupować suplementów – wystarczy dieta dla osób starszych! Trzeba w niej uwzględnić chudą wołowinę oraz drób, które dostarczają żelaza i dobrze wpływają na serce. Dwa razy w tygodniu warto zjeść tłustą rybę, ponieważ zawarte w niej NNKT, bardzo dobrze wpływają na pracę serca.

Zadbaj o swoje serce! Dowiedz się, co zrobić, by długo cieszyć się zdrowiem, wejdź: Zdrowe serce nawet w podeszłym wieku

Oprócz tego, do diety trzeba wprowadzić produkty bogate w błonnik. Seniorzy powinni zrezygnować z białego pieczywa, które, choć łatwo daje się przeżuć, nie dostarcza organizmowi potrzebnych składników. Z kolei chleb razowy może być trudniejszy do pogryzienia, dlatego stawiamy na kasze, płatki owsiane, warzywa strączkowe oraz wszelkiego rodzaju jagody.

 

Pamiętaj o śniadaniu!


Szczególnie wiosną śniadanie odgrywa kluczową rolę w diecie seniora. Pełnowartościowy posiłek nie tylko doda energii, ale zabezpieczy organizm przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi – pod warunkiem, że zostanie odpowiednio skomponowany.

Dobrze będzie uwzględnić w nim nabiał, a więc sery, jogurty naturalne i kefiry, które dostarczą wapnia, niezbędnego dla wzmocnienia kości. Lepiej jednak unikać mleka, ponieważ jest źle trawione przez organizm dorosłych i może powodować wzdęcia oraz bóle brzucha. Świetną potrawą śniadaniową będzie np. owsianka. Daje energię na wiele godzin, syci i zawiera dużo błonnika, usprawniającego pracę jelit.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe