Woda w diecie osób starszych

Woda w diecie osób starszych
Drukuj Skomentuj

Woda to bardzo ważny składnik w codziennej diecie seniora. Dorosły człowiek powinien wypijać przynajmniej 2 litry płynów dziennie. W przypadku osób starszych jest to szczególnie ważne. Wraz z wiekiem człowiek odczuwa bowiem mniejsze pragnenie, a zbyt mała ilość płynów doprowadzić może do niebezpiecznego dla zdrowia seniora odwodnienia.

Ważna rola wody

 

Wraz z wiekiem zmniejsza się zawartość wody w organiźmie. U osób starszych średni poziom wody stanowi około 50 %. Odpowiednia ilość przyjmowanych płynów przez osoby starsze jest bardzo ważna, głównie ze względu na słabsze odczuwanie pragnienia. Zbyt mała ilość płynów doprowadzić może do odwodnienia, które u osób starszych następuje bardzo gwałtownie.

 

Odwodnienie

 

Jak rozpoznać, że organizm jest odwodniony?

Gdy zawartość wody w organiźmie jest mniejsza od ilości niezbędnej do funkcjonowania, mamy doczynienie z odwodnieniem. Odwodnieniu towarzyszą objawy takie jak sine usta czy popekane usta, dodatkowo wystąpić może gorączka, zburzenia widzenia, zawroty i bóle głowy, nudności, ogólne osłabienie. Stały niedobór wody w organiźmie osób starszych doprowadzić może do trwałego uszkodzenia nerek, zaburzeń rytmu serca, wydalania moczu, czy nawet raka pęcherza. Spowodować może również trudności z poruszaniem.

 

Ile wody potrzeba?

 

Woda jest niezbędnym elementem potrzebnym do życia. Zapotrzebowanie na wodę zależy od kilku czynników (aktywność fizyczna, stan zdrowia czy zażywane leki) przyjmuje się jednak, że człowiek dorosły powinnien wypijać co najmniej 1,5 -2 litry wody dziennie. Magnez zawarty w wodzie reguluje ciśnienie krwi, poprawia pamięć i nastórój. Potas poprawia pracę serca, a wapń przeciwdziała osteporozie.

 

Produkty, które dobrze nawadniają organizm

 

Najważniejsza jest woda mineralna. Osoby starsze powinny pić ją regularnie, nawet w przypadku kiedy nie pojawia się u nich uczucie pragnienia. Co oprócz wody mineralnej?

 

Produkty mleczne

 

Kefiry, jogurty, maslanki, mleko. Produkty mleczne są dobrym źródłem białka - ważnego składnika budulcowego organizmu.  Zawierają również wapń, witaminę D oraz cynk, magnez, potas, a także witaminy – A, D, B2, B12.

 

Napoje

 

Przede wszystkim napary owocowe i ziołowe, słaba herbata oraz soki. Pamiętajmy, że napoje gazowane nie ugaszą pragnienia.

 

Owoce

 

Polecamy zwłaszcza arbuza, pomarańcze oraz melona. Są to owoce, które doskonale nawadniają organizm, dodatkowo orzeźwiają oraz zawierają niezliczoną ilość cennych witamin.

 

Warzywa

 

Warto sięgnąć po paprykę, ogórki czy pomidory. Warzywa oprócz dużej zawartości składników odżywczych dodatkowo pomogą nam dobrze nawodnić organizm.

 

Zobacz także:

 

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe