Zbilansowana dieta seniora

Zbilansowana dieta seniora
Drukuj Skomentuj

Dobrze dobrana dieta dla seniora to nie tylko sposób na zachowanie zgrabnej i szczupłej sylwetki. Obecność składników odżywczych i witamin świetnie wpłynie również na zdrowie oraz dobre samopoczucie starszych osób.

Zbilansowana dieta dla seniora jest bardzo ważna dla zachowania dobrej kondycji i zdrowia. Z wiekiem zmienia się szybkość przemiany materii i zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Warto zatem zadbać o zmianę nawyków żywieniowych i wprowadzić kilka zmian do tradycyjnej kuchni.

Oprócz zmiany nawyków żywieniowych, warto przeorganizować także inne dziedziny życia. Zobacz co zrobić, wejdź: Zdrowy styl życia po 50.

Pierwszą zmianą o jakiej należy pomyśleć jest sposób przygotowywania potraw. Dietetycy radzą, aby smażenie zastąpić duszeniem, gotowaniem na parze lub pieczeniem w folii. Koniecznie trzeba też ograniczyć ilość soli kuchennej, którą doprawiamy posiłki. Z powodzeniem zastąpią ją zioła, przy okazji wzbogacając smak dań.

Zdarza się, że seniorzy odżywiają się nieregularnie a ich dieta jest mało urozmaicona. Trzeba więc pamiętać, aby ich posiłki były niezbyt obfite, ale podawane częściej - 4 lub 5 razy dziennie.

Co jeszcze trzeba wziąć pod uwagę komponując dietę seniora? Przede wszystkim porcje warzyw i owoców, które powinny być podawane w całości, z uwagi na obecność błonnika. Warto do codziennego jadłospisu włączyć także brokuły, marchewkę oraz szpinak. Przetworzone pieczywo z białej mąki zastępujemy pełnoziarnistym lub mieszanym. Duża ilość składników odżywczych i ziaren pomoże osobom, które zmagają się na przykład z problemami trawiennymi.

Z diety seniora nie można wyłączać również białka! Znajdziemy je między innymi w roślinach strączkowych, mleku i przetworach mlecznych oraz rybach. Pierwiastki, które musi uwzględniać dieta dla seniora to żelazo, zapobiegające niedokrwistości oraz cynk, który wspomaga gojenie się ran. Znajdziemy je na przykład w suszonych owocach, warzywach strączkowych, mięsie i pełnoziarnistym pieczywie. Potrawy dla starszych osób powinny być bogate także w tłuszcze, błonnik, wapń i witaminy z grupy B oraz D!

Sprawdź jakie właściwości ma witamina D! Zobacz: Witamina D i jej zdrowotne właściwości

Ważną kwestią jest także odpowiednia ilość pitej przez seniora wody. Wystarczy wypić co godzinę mały łyk, aby uniknąć zaparć i zakażenia dróg moczowych! Odwodnienie jest szczególnie groźne w podeszłym wieku, kiedy organizm słabiej sygnalizuje uczucie pragnienia.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe