Zdrowie fizyczne osoby starszej - porady znanego fizjoterapeuty!

Zdrowie fizyczne osoby starszej - porady znanego fizjoterapeuty!
Drukuj Skomentuj

Paweł Karpiński jest fizjoterapeutą z wieloletnim doświadczeniem. Zaufały mu już setki zadowolonych pacjentów. W wywiadzie opowiada nam, jak zadbać o zdrowie fizyczne osoby starszej.

 

Dlaczego tak wiele osób po 60. roku życia ma problemy z kręgosłupem i kolanami?

 

Niestety jest to bardzo częsta przypadłość. Tkanki naszego ciała z biegiem lat ulegają degeneracji. Można powiedzieć, że jest to naturalny proces, nie mniej jednak to od nas zależy, jak szybko będzie on przebiegał. Spadek wydolności i jakości naszego ciała będzie dramatycznie wysoki, wówczas gdy nie będziemy dbali o naszą kondycję fizyczną, nie będziemy się zdrowo odżywiać oraz nawadniać naszego organizmu. Nasze poszczególne części ciała to taki „system naczyń połączonych”, kiedy jeden element źle działa, to może mieć to duży wpływ na pozostałe elementy. Kręgosłup będzie miał wpływ na cały organizm, a że bóle w tej okolicy są dość powszechne to nie dziwi fakt, że co druga osoba po 60 roku życia ma z nim problemy.

 

Jak osoba starsza powinna zareagować, gdy zaczynają jej doskwierać dolegliwości bólowe? 

 

Przede wszystkim udać się do fizjoterapeuty, który zbada pacjenta, będzie w stanie określić stan ciała oraz wykona odpowiednie leczenie i nauczy prostych ćwiczeń do domu. Rozwiązanie danej dolegliwości bólowej zazwyczaj jest, trzeba je tylko odnaleźć .

 

Jak zadbać zdrowie osoby starszej? Jaki jest przepis na długie i szczęśliwe życie seniora? 

 

Mówi się, że zadbaj o swoje ciało do 30 roku życia, a będzie Ci się ono odwdzięczać do późnej starości. Moja praktyka zawodowa pokazuje mi że nigdy nie ma sytuacji  bez wyjścia, zawsze można próbować coś poprawić - zmniejszyć ból i zwiększyć zakres ruchomości danej części ciała. Osoba starsza powinna pamiętać, że ruch i zdrowie odżywianie jest gwarantem dobrego samopoczucia.

 

Jak często osoby starsze powinny wykonywać ćwiczenia fizyczne? Na  jakie rodzaje ćwiczeń powinni decydować się seniorzy? 

 

Uważam, że nie ma tutaj podziału na osoby starsze czy młodsze. Codzienna odpowiednia aktywność powinna dotyczyć bez wyjątku każdego. Oczywiście są formy aktywności bardziej dostosowane do odpowiedniej grupy wiekowej. Dla seniorów zaleca się m.in.: spacery z kijkami lub bez, Tai Chi, basen, rower stacjonarny, oraz wiele innych. Ruch powinien dawać radość. Powinniśmy wybrać dla siebie taką aktywność, którą bez wymówek będziemy wykonywać minimum 3 razy w tygodniu.

 

Dziękuję za rozmowę

 

Dziekuję i pozdrawiam Paweł Karpiński, BEST-FIZJO 

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!