Zimowa dieta seniora

Zimowa dieta seniora
Drukuj Skomentuj

Dieta osób starszych powinna być dostosowana do pory roku. W sezonie jesienno-zimowym organizm potrzebuje większej dawki energii, co nie oznacza jednak, że można do woli raczyć się kalorycznymi potrawami! Sprawdźmy jak powinna wyglądać zimowa dieta seniora.

Gdy zimą temperatura spada nawet kilka stopni poniżej zera organizm seniora powinien dostać większą dawkę energii oraz takie składniki odżywcze, dzięki którym wzmocni się odporność osób starszych.

Poznaj skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności, wejdź: 7 sposobów na wzmocnienie odporności

 

Zimowa dieta


Dieta zimą nie może być uboga w witaminy. Trzeba zaopatrzyć się w takie produkty, które dostarczą odpowiednią dawkę witaminy A i C oraz witamin z grupy B. Brak warzyw i owoców w jadłospisie, połączony z mniejszą aktywnością, prowadzi do obniżenia odporności!

Jesienią i zimą nie można zapominać o aktywności. O tej porze roku warto spróbować Nordic Walkingu. Dowiedz się więcej o tym sporcie, wejdź: Nordic Walking dla seniorów

Trzeba także pamiętać, że gdy na zewnątrz panują niskie temperatury organizm spala więcej kalorii. Panuje więc błędne przekonanie, że dieta zimą musi być tłusta. Niestety, hołdowanie temu poglądowi prowadzi tylko do nagromadzania zbędnych kilogramów.

Dieta dla osób starszych na zimę musi być przede wszystkim zbilansowana i obfita w produkty dobrej jakości. Trzeba pamiętać, aby jeść regularnie i powstrzymywać się od podjadania niezdrowych przekąsek. Dietetycy zalecają spożywanie pięciu posiłków dziennie, w trzygodzinnych odstępach.

 

Jak jeść zimą


Zimą ważne są regularne posiłki, dlatego dzień zawsze trzeba zaczynać od śniadania, które doda energii. Jako pierwszy posiłek świetnie sprawdzą się kanapki z pełnoziarnistym pieczywem i twarożkiem. Inną opcją jest owsianka z dodatkiem orzechów.  Do tego, zamiast kawy, można wypić zieloną herbatę.

Dowiedz się więcej o właściwościach zielonej herbaty, wejdź: Czas na zielone zdrowie! czas na herbatę

Na drugie śniadanie proponujemy sałatkę owocową lub jogurt naturalny, na przykład z dodatkiem miodu i ziaren słonecznika. Kolejne posiłki w ciągu dnia powinny być ciepłe, więc na obiad można zjeść zupę z dodatkiem rozgrzewających przypraw, takich jak papryka, pieprz czy imbir. Nie wolno zapominać też o warzywach – zatem do obiadu trzeba zjeść dużą porcję surówki, np. z kiszonej kapusty oraz rybę lub chude mięso. Na kolację można podać sałatkę warzywną z pomidorem, sałatą oraz papryką.

Chociaż zdrowa dieta wzmacnia odporność, to jesienią lub zimą łatwo o przeziębienie. Sprawdź jak temu zapobiec, zobacz: 6 sposobów jak nie dać się przeziębieniu

Dieta na zimę powinna chronić także przed typową o tej porze roku chandrą. Złemu nastrojowi z pewnością zapobiegną produkty bogate w witaminy z grupy B, jak na przykład różne odmiany kaszy, orzechy, kiełki, rośliny strączkowe, ryby oraz nabiał. W zimowej diecie ważne są także rozgrzewające napoje, jak sprawdzona herbata z dodatkiem soku z maliny. Aby wzbogacić smak napoju warto dodać do niego goździki, cynamon i owoce dzikiej róży.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Słowa kluczowe